La crisi mundial de matèries primeres i la consegüent pujada dels preus ja és una realitat. Però, segons ha explicat l'economista Santiago Niño Becerra, hi haurà un moment en el qual totes aquestes dificultats "es dispararan exponencialment". 

Per a ell - tal com ha indicat en una publicació al seu perfil de Twitter - el punt clau està en "el subministrament de recanvis" a les fàbriques, un fet que suposaria, de nou, una caiguda de l'oferta i una inflació provocada per la demanda que no es pot satisfer. 

 

Twitter: Santiago Niño

 

En una entrevista al programa Versió RAC1 l'economista ha donat més detalls sobre la qüestió.  L'increment del cost global està relacionada amb l’excés de diners que hi ha al món, que va començar amb les injeccions per impulsar la recuperació econòmica després de la pandèmia de la covid-19. Tot això "genera més capacitat d’especulació", ha advertit. 

Si bé és cert que els primers productes i serveis afectats serien "l’habitatge, l’alimentació, la roba, el calçat i l’energia" - els més senzills i habituals per especular - també hi ha materials com el coure i el ferro "que són molt fàcils d’utilitzar com a béns d’inversió", i, per tant, també podrien ser utilitzats de la mateixa manera. 

El risc de la inflació

Encara ens queden mesos, segons el seu vaticini, fins que no s'aturi la pujada de preus. En el cas de l'alimentació, "durarà fins a mitjans de l’any que ve". Ara bé, hi ha un element que s'ha de tenir molt en compte: si no es controla la inflació, hi ha risc de caure en un “caos mundial”.

Què està passant i quina és l'amenaça real?

Tant la manca matèries primeres com els problemes en el transport de contenidors, principalment els que venen d'Àsia, han creat alarma entre els comerciants catalans, que ja noten la falta d'alguns productes i temen que el problema augmenti pel Black Friday i la campanya de Nadal, amb més escassetat d'articles i pujada de preus. 

La falta de productes és provocada majoritàriament per la crisi de transport de mercaderies. En els últims mesos s'ha passat de pagar uns 2.000 dòlars per contenidor a uns 14.000, ja que hi ha un increment molt fort de la demanda, i atès que la Xina no importa i només exporta, els contenidors no tornen al país i cada vegada n'hi ha menys. A més, el sector del transport s'ha convertit en un oligopoli, on hi ha molt poques empreses que controlen les grans rutes i, per tant, juguen amb els preus.

Per això, com que el preu de portar les matèries primeres puja, també puja el preu d'allò que nosaltres consumim.

 

Imatge principal: L'economista Santiago Niño Becerra a una entrevista de TV3 / TV3