Aquest dimecres 17 de maig se celebra a tot el món el Dia d'Internet. Avui dia, comptar amb accés a la xarxa s'ha convertit en indispensable per a la major part de nosaltres. Tanmateix, estem protegits realment davant dels perills d'aquest univers? Joan Puig, director de Seguretat de la Informació de Banc Sabadell, ens explica com podem gaudir en tot moment dels màxims nivells de seguretat en la nostra activitat online i ens dona una sèrie de precaucions bàsiques.

Quines són les principals amenaces que podem trobar-nos quan naveguem per internet?

Navegar per Internet per si mateix no és una activitat de risc. Però ens exposa a intents d'enganys per robar les nostres dades, per instal·lar-nos programes maliciosos, o fins i tot defraudar-nos. Si tenim en compte una sèrie de mesures de precaució i de protecció bàsiques, podem evitar els enganys anteriors. A més, les empreses i molt especialment les entitats financeres disposem de les mesures tecnològiques necessàries per proporcionar als nostres clients les màximes garanties en aquest sentit

Quines serien les principals amenaces?

Contra el que pot semblar en un primer moment, els més importants potser no són de tipus tecnològic, si no que procedeixin de coses tan senzilles com trucades fraudulentes, que aconsegueixen que els proporcionem els nostres personals suplantant entitats oficials o bancàries. En cas de rebre una trucada, no hem de proporcionar les nostres dades o credencials. El millor és penjar i trucar nosaltres directament a la nostra entitat per assegurar-nos que aquesta trucada rebuda no era fraudulenta. Un altre dels riscos més importants són els enllaços que ens poden arribar a través de correus electrònics o missatges de whatsapp o similars, i que si fem "click" en ells poden provar d'enganyar-nos o infectar-nos l'ordinador amb algun virus o programa maliciós.

Quins riscos pot tenir obrir un enllaç que hem rebut per correu?

El més habitual seria entrar en un web fals que imiti a la perfecció el web del nostre banc o d'un comerç electrònic de confiança, i una vegada allà introduir als formularis d'accés les nostres dades personals. Per evitar aquest tipus de frau, cal anar amb molt de compte amb els enllaços que ens arribin, sobretot si ens arriba de part d'algú que no coneixem, o sense que els hàgim sol·licitat. El millor és sempre introduir nosaltres, directament, la direcció del web al navegador. Cal desconfiar també especialment d'aquells correus electrònics que tenen ofertes comercials especialment atractives, mal redactades, o que ens transmeten urgència. Són el "ganxo" perquè entrem en l'enllaç. Si una oferta ens interessa o una alerta ens preocupa, el millor és anar nosaltres directament al web del comerç, banc o organisme en qüestió i buscar-la allà per comprovar si és verídica.

Les xarxes wi-fi públiques i les contrasenyes també poden ser factors de risc...

Efectivament, és millor evitar les xarxes de wi-fi públiques, i en tot cas si entrem a elles no utilitzar-les mai per realitzar cap tipus de transacció econòmica, ja que la major part de vegades no podem tenir seguretat de qui ens està proporcionant aquest senyal wi-fi, i per tant no podem saber si estan captant les dades que introduïm en formularis, com contrasenyes. I en el que fa referència a les contrasenyes, el millor és no utilitzar la mateixa contrasenya per a totes les pàgines web o serveis online dels quals siguem usuaris, i canviar-la si sospitem que pugui haver-se vist exposada.

Què ens pot explicar de les mesures de seguretat que el banc té implantades al seu web?

Sense entrar en detalls tècnics, el web del Banc té mesurades de seguretat perquè els clients puguin operar i fer les seves gestions bancàries amb tota la tranquil·litat del món, protegint la comunicació entre els usuaris i el Banc, comprovant la identitat dels clients, i evitant accessos no autoritzats. Per tenir tota la informació poden visitar www.bancsabadell.com. A la part inferior trobaran un enllaç cap a l'apartat "seguretat" i allà tenen tots els detalls i un bon nombre de consells i bones pràctiques a seguir. En tot cas, m'agradaria afegir alguna cosa: és molt important que els usuaris tinguin sempre actualitzades amb les seves últimes versions les apps que utilitzin i els seus sistemes operatius, tant al mòbil com a l'ordinador. I que tinguin també instal·lat un antivirus, és una mesura que ens pot ser de gran utilitat.

Finalment, si algú té en algun moment la sospita que la seva seguretat informàtica s'ha vist compromesa, què ha de fer?

Contactar-nos immediatament. Ens tenen a la seva disposició 24 hores al dia, els set dies de la setmana al telèfon 963 085 000, en info@bancsabadell.com o a les nostres xarxes socials (Twitter, Facebook i Instagram).