El vicepresident de la Generalitat i conseller de Territori i Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, ha assegurat que si Catalunya fos independent s'haurien invertit entre 28.000 i 45.000 milions d'euros en infraestructures des del 2009. En una conferència al Cercle d’Infraestructures aquest divendres, el vicepresident ha reivindicat el creixement econòmic del territori català en els últims deu anys com una “època pròspera” i ha insistit a denunciar que l’Estat, en el període 2010-2020, només ha executat en infraestructures el 65% del pressupostat, mentre que la mitjana a escala nacional se situa en un 75%. “Tot això no és atzarós ni incompetència. Hi ha una voluntat política manifesta de rebaixar el pes polític i econòmic de Catalunya”, ha assegurat Puigneró.
En aquest sentit, Puigneró ha denunciat que a l’Estat “s’hagi arribat fins a l’absurd que encara és més ràpid anar de Barcelona a Alacant passant per Madrid, que fer-ho pel litoral mediterrani”. Segons les xifres donades pel vicepresident, el govern espanyol hauria invertit fins a 65.000 milions d'euros en alta velocitat en els darrers trenta anys. “Després d’això, a ningú se li ha ocorregut que calia connectar la segona i tercera ciutat més importants de l’Estat i uns dels corredors econòmics i logístics més rellevants d’Europa?”, ha qüestionat. En la mateixa línia, Puigneró ha insistit a reivindicar la importància de tirar endavant el corredor mediterrani des d’una perspectiva mediambiental. Puigneró ha recordat que “tant Espanya com Catalunya” estan a la cua d’Europa quan a transport de mercaderies per carretera, amb un 4% i un 6% respectivament, mentre que en altres països europeus la xifra és superior al 15%.
En la conferència del Cercle d’Infraestructures, on ha estat acompanyat del president de la fundació i exconseller del Govern, Santi Vila, i el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, el vicepresident també s’ha referit a l’ampliació de l’aeroport del Part, mostrant-se partidari de tirar endavant l’obra, i demanant “donar una segona oportunitat” al projecte. “Si es torna a obrir la negociació, m’asseuré a la taula per fer-la possible, i els que no ho facin hauran d’explicar per què creuen que l’aeroport intercontinental de Catalunya ha de ser Barajas”, ha declarat.
Gratuïtat a Rodalies
Aquesta última setmana una de les notícies estrella ha estat l'anunci de la gratuïtat a Rodalies a partir del setembre, sobre la qual Puigneró ha insistit a discrepar amb la mesura, i ha tornat a avisar que “allò gratis avui, acostumen a ser retallades pel futur”. “No hem après res amb l’aixecada dels peatges?”, ha ironitzat Puigneró, que també ha afirmat que “les infraestructures s’han de pagar per ús, que és el que mana la Unió Europea”. El vicepresident ha afirmat que les infraestructures “no es poden mal mantenir” amb els pressupostos de l’Estat, i ha instat a l’executiu espanyol a aplicar les directives europees quant al manteniment d’aquestes. “Una política responsable passaria també per contemplar una política més racional, estable i previsible respecte el que ha de ser el manteniment de les infraestructures” ha expressat.
El vicepresident del Govern també s’ha referit a les obres de la B-40, coneguda com la ronda del Vallès, i que ha de connectar Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. Després que el Ministeri de Transports anunciés que finançaria el projecte, Puigneró ha afirmat que el Govern “farà les obres” perquè, segons ha indicat, són “imprescindibles” per les capitals vallesanes. Això no obstant, el titular de Territori ha apuntat que, malgrat l’anunci del govern espanyol de finançar les obres, l’executiu català “ja no es fia d’aquest tipus de garanties”. En aquest sentit, Puigneró ha demanat “veure el conveni i els diners”. “Era una feina de l’Estat, si decideixen que hem de fer-ho nosaltres, ho volem veure per escrit”, ha insistit.