La crisi econòmica actual està marcant rècords en negatiu. Amb les dades de l'IPC a la mà, ja hi ha una primera conseqüència a nivell espanyol que complica més les coses que la resta de veïns europeus més propers. Així doncs, els paquets turístics han pujat un 7,6% més. Hem tancat les vacances més cares de tota la història i en la pujada acumulada d'aquest 2022, ja se situa en el 17,6%. Així doncs, la derivada que el mateix Banc d'Espanya alerta és que, no només pugen els preus de bars o llocs turístics respecte altres sectors, sinó també respecte altres països.
Les conseqüències? Es poden fer palpables aviat ja que la pujada registrada és el doble que França, Itàlia o Alemanya. Als resultats empírics, hem de sumar que el turisme és la primera indústria nacional espanyola i, per tant, es perd competitivitat i progressivament, ocupació. Aquesta seria la primera reflexió de l'IPC. N'hi ha una segona que topa amb el dia a dia més immediat.
Els aliments, un 13,8% més cars que el 2022
Si bé el preu dels carburants han registrat puntualment algunes baixades, el que s'ha disparat és la cistella de la compra. En termes generals, els aliments han pujat un 13,8%. Mai, des de l'any 1994 que es registren aquestes dades històriques, aquesta sèrie havia estat tant alta. Així doncs, si entrem en el detall, els percentatges són d'escàndol.
De l'esmorzar fins el sopar
Per l'esmorzar, un cafè és un 13% més car ara que l'any passat, el 2021. Si afegim llet perquè ens agrada el cafè amb llet o el tallat, aquesta és un 25,6% més cara. El sucre, sumem un 10,7% més i si ho completem amb unes senzilles torrades, aquestes també les pagaràs un 15,2% més que el darrer 2021. Quan toca l'hora de dinar, els ous estan un 22% més cars, la carn un 15% i l'oli d'oliva, un 24%. Aquest, juntament amb la llet són els que més han pujat. En el cas d'acompanyar els àpats sempre amb un tros de pa, cereals i derivats ja se situen en un 22% superior. Per acabar, si aposteu per la peça de fruita a la nit, en general, aquesta s'ha elevat un 12,1%.
En termes generals, segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), omplir el carro ara és un 15,2% més car que el 2021 i el percentatge continua a l'alça, però molts aliments bàsics, productes de consum habitual, han pujat per damunt del 40% en un sol any. També constaten que tan sols 13 dels 238 productes analitzats han baixat el preu.
Un altre fet destacat d'aquests resultats és que la pujada mitjana dels productes de marca blanca o de fabricant s'apropa al 20%. Això s'explica perquè precisament entre ells hi ha alguns dels aliments que han experimentat les pujades més grans. Dins els productes frescos, crida l'atenció la pujada de preu dels ous, però també estan per sobre de la mitjana, carns com el pollastre (16,1%), el boví (17,8%) o el xai ( 18%). De fet, ara només estan més barats algunes fruites (alvocats, kiwis, pomes golden i taronges) o productes de drogueria i higiene com el xampú o el detergent. La conclusió que dona l'OCU més enllà de percentatges, és alarmant: fer la compra ens costa 830 euros més. Amb dades com aquestes no és estrany que la compra al supermercat resulti cada vegada més cara per a les famílies espanyoles.
La proposta de Yolanda Díaz
De moment, les propostes que arriben des de La Moncloa no convencen. La vicepresidenta i ministra de Treball, Yolanda Díaz, just després de reunir-se amb les principals i grans distribuïdores alimentàries a Espanya, va anunciar un acord per fixar un topall en productes bàsics. Caldrà, ara, conèixer els detalls d'una mesura que, de moment, s'anuncia fins les festes de Nadal però, amb la intenció d'allargar-la més enllà de desembre si la inflació no s'atura: "És sensat sol·licitar a les grans distribuïdores que contribueixin en aquest moment i caldrà veure com responen a les trucades que se'ls fa des del govern", ha conclòs la vicepresidenta. Minoristes, consumidors, oposició o autònoms ja han criticat la mesura per ineficient i pertorbar el lliure mercat. Un efecte polèmic de l'anunci és la famosa cistella de la compra de Carrefour que ha publicat en oferta: 30 productes a 30 euros on, pràcticament, no hi ha cap dels productes frescos que Díaz ha insistit amb rebaixar el seu preu.