Quirónsalud ha posat en marxa el projecte Scribe, la iniciativa amb què el grup va indicar que evoluciona l'assistència sanitària tradicional cap a un nou model centrat en "la completa humanització de l'atenció".

Segons va informar aquest dilluns, aquest enfocament situa la relació medicopacient com a eix vertebrador de la consulta, eliminant distraccions tecnològiques i tràmits administratius perquè els professionals puguin focalitzar la seva atenció exclusivament en el pacient. "Mirar als ulls del pacient durant la consulta mèdica, entendre el que necessita cada un, és la nostra manera d'atendre el més important per a nosaltres, les persones," va afirmar la doctora Cristina Caramés, directora assistencial i d'investigació de Grup Quirónsalud.

L'ús en consulta de Scribe, una nova capacitat tecnològica de Quirónsalud que, mitjançant l'ús d'Intel·ligència Artificial generativa ho farà possible, ja que permet la transcripció automàtica i interpretació de la conversa entre metge i pacient. D'aquesta forma, a partir de la veu, s'automatitza la introducció de dades en el sistema, s'identifiquen els elements claus per anar completant la història clínica del pacient, s'elimina tota la informació que no sigui rellevant o no hi sigui relacionada amb el procés clínic i, a més, es guia el professional al llarg de la cita perquè pugui dedicar-se a cura de la persona de principi a final.

Tot això dona lloc a un nou model assistencial que fomenta una relació més propera, optimitza significativament el temps estri de la consulta i emet informes mèdics de més qualitat, que són lliurats al pacient una vegada revisats i validats pel facultatiu, assegurant una redacció clara i sense abreviatures per facilitar la comprensió de la situació, diagnòstic i el seu tractament, tant per part dels pacients com dels seus familiars, segons va informar l'entitat.

Va explicar que, la tecnologia, encara que continua sent un pilar fonamental i en creixement en els centres de Quirónsalud, s'ha integrat per no interrompre la dinàmica assistencial i permetre al sanitari compartir informació rellevant amb el pacient només quan és necessari, sense que això afecti la fluïdesa de la conversa, "que assegura que l'atenció estigui sempre dirigida al pacient i no als dispositius tecnològics. Amb Scribe, tornem el contacte visual i l'atenció plena al pacient".

Scribe reforça la missió de Quirónsalud d'oferir una atenció sanitària més humana, propera, eficient i alineada amb els alts estàndards de qualitat que caracteritzen al Grup, en el qual la tecnologia és al servei del pacient i el professional, però mai com una barrera, sinó com una ajuda importantíssima que agilita i personalitza la consulta, optimitzant el temps i millorant l'experiència.

Així mateix, destaca que l'evolució del model no només millora l'experiència del pacient, sinó també la del metge, que pot concentrar-se en el que realment importa. Es diferencia del model tradicional des del moment en què el pacient es autoadmisiona i avisa de quan pot accedir directament a la consulta, sense passar per una sala d'espera. Una vegada en la consulta, l'especialista revisa la història clínica i, si és necessari, mostra els resultats de les proves, potenciant la transparència i col·laboració amb el pacient en el seu propi procés clínic.

Durant la consulta, Scribe escolta i processa la conversa entre el metge i el pacient, suggerint prescripcions i proves basades en la informació intercanviada. El metge podrà realitzar una exploració física i indicar proves a realitzar o prescriure el tractament adequat. Després de revisar els suggeriments proporcionats per l'eina, el facultatiu valida o ajusta la informació, reduint el marge d'error en el registre de dades, que és processat de forma estrictament confidencial i emmagatzemat de forma segura.

PRIMERS PILOTS

El principal escenari d'aplicació del model Scribe se centra en l'àmbit ambulatori de consultes, encara que té aplicació en altres escenaris dins de l'hospital. De fet, des del mes de juny passat, aquest model és operatiu en el Servei de Traumatologia i Cirurgia Ortopèdica de l'Hospital Universitari General de Catalunya, amb un alt grau de satisfacció per part dels pacients. Segons la Dra. Sandra Quintela, traumatòloga de l'esmentat centre, "quan aquest model de futur s'implanti globalment aconseguirem trencar definitivament les barreres físiques per acompanyar els pacients a tot el procés d'una manera més humana".

A Madrid també es va començar a fer els primers passos sota aquest model assistencial en diferents especialitats com en el Servei de Pneumologia de l'Hospital Universitari Fundació Jiménez Díaz; en el d'Otorrinolaringologia de l'Hospital Universitari General de Villalba; el d'Urologia a l'Hospital Universitari Infanta Elena; o en el Servei de Cardiologia de l'Hospital Universitari Rei Juan Carlos.

"En aquests quatre centres, el 90% dels pacients han mostrat la seva satisfacció amb aquesta nova manera de rebre assistència sanitària, destacant aspectes concrets com la proximitat del metge durant la consulta, l'agilitat en l'atenció o el nou condicionament de les consultes on van ser atesos", acaben els doctors Damián García Olmo i Emilio Calvo, caps respectius dels departaments de Cirurgia General i Digestiva, i Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia dels esmentats quatre hospitals.

Scribe ja està implantant-se en nous serveis i unitats de diferents centres hospitalaris del Grup Quirónsalud de tota la geografia espanyola, a fi que el projecte, a començaments de 2025, l'utilitzin ja més de 8.000 metges, el que equival a més del 60% dels facultatius de la companyia.