La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, s'ha escudat en el Partit Popular per justificar la baixa execució pressupostària a Catalunya. "No podem perdre de vista la situació prèvia de la qual partíem el 2018, amb actuacions i inversions que en molts àmbits d'infraestructures estaven aturades i molts projectes que ni tan sols s'havien començat a redactar", ha dit aquest dilluns en una roda de premsa a la delegació del govern espanyol a Barcelona. Una roda de premsa en la qual ha presentat les inversions previstes en la proposta de pressupostos generals de l'Estat (PGE) del 2023, aprovada pel Consell de Ministres.
Les excuses no s'han acabat aquí i ha recordat que tant la pandèmia de la covid-19 com la invasió russa d'Ucraïna han afectat el ritme d'execució pressupostària, tot i que ha defensat que el govern espanyol "ha intentat que la màquina funcionés a tot ritme" des del 2018. Així doncs, ha insistit en el fet que treballa per "donar la volta a les xifres d'execució a Catalunya" perquè el seu equip "no pot estar satisfet amb un nivell d'execució més baix del 100%". En aquest sentit, Sánchez ha concretat que aquest 2022 les licitacions ja sumen 850 milions d'euros, xifra que representa "el mateix que tot l'any 2021".
Sánchez promet 1.012 milions d'euros per Rodalies
La ministra ha assegurat que Catalunya és on més s'ha invertit en el primer semestre del 2022 en "dades absolutes", tant si es té en compte la compensació a Abertis per l'alliberament de l'AP-7 i l'AP-2 com si no. D'altra banda, ha argumentat que l'execució de les inversions previstes fins al juny havia augmentat en un 40% interanual respecte del mateix període del 2021, quan l'execució va ser de prop del 13% del total. Tanmateix, no ha donat més detalls de la xifra d'aquest any i s'ha remès a les xifres que publicarà Hisenda pròximament per conèixer el percentatge dels sis primers mesos d'aquest any.
En la presentació de les inversions previstes en la proposta de PGE, Sánchez ha promès fins a 1.012 milions d'euros per Rodalies: el Ministeri de Transports destinarà el 2023 un total de 2.980 milions d'euros a Catalunya, on s'inclouen els més de mil milions d'euros per al servei ferroviari. De fet, ha especificat que els comptes inclouen 1.665 milions per a inversions ferroviàries i que això suposa "el doble de l'heretat pel govern anterior". "Complim amb Catalunya", ha assegurat, que ha afegit que es tracta dels pressupostos més ambiciosos dels últims tretze anys i que compleixen amb l'Estatut. És a dir, Catalunya rep un 19,4% del total dels recursos, per sobre de la seva aportació al PIB espanyol. Però la xifra anunciada per la ministra no coincideix amb la presentada la setmana passada, que era de tan sols 2.300 milions d'euros. Això són gairebé 700 milions d'euros menys que els 2.980 milions anunciats aquest dilluns, de manera que s'incompliria amb l'Estatut: Catalunya rebria un 17,4% del total dels recursos, dos punts per sota de la seva aportació al PIB espanyol (19%).