L'ampliació de l'aeroport del Prat sembla suspesa ja del tot. Almenys aquest és el missatge que ha llançat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, una setmana després d'haver anunciat que aparcava el projecte per manca de consens amb la Generalitat. Avui, en comissió al Congrés, ha assegurat que s'ha perdut una oportunitat, una inversió de 1.700 milions, i que "ja no serà el DORA 2", el document quinquennal que aprovarà el Consell de Ministres abans que acabi el mes de setembre. "Queda aparcat fins que s'obri una nova finestra regulatòria", ha reblat.
La ministra catalana ha comparegut aquest dijous a la tarda en seu parlamentària per presentar els seus plans com a ministra, i bona part de les preguntes dels portaveus han apuntat justament cap a l'ampliació del Prat. Raquel Sánchez ha explicat que el projecte va començar-se a treballar ja fa dos anys, amb el territori, i que ella mateixa, com a alcaldessa de Gavà, va participar en reunions amb Aena. I que també va haver-hi taules tècniques, on estava representada la Generalitat. El 2 d'agost, quan ella va arribar a un acord verbal amb el vicepresident Jordi Puigneró, el Govern coneixia "els termes d'aquesta ampliació", ha assegurat.
“I vam celebrar totes dues institucions i part de la societat civil catalana haver aconseguit aquest acord. Un cop assolit, nosaltres vam ser els primers sorpresos quan van començar a plantejar diferents discrepàncies”, ha lamentat la dirigent socialista, que ha insistit que un projecte d’aquesta magnitud requeria d’un “consens nítid” de totes les institucions implicades. “Sense aquest consens, es va decidir aparcar el projecte. Està aparcat fins que s’obri una nova finestra regulatòria, que ja no serà el DORA 2”, ha deixat clar. Ha rebatut que no poden esperar més, que no poden “demorar” inversions en altres aeroports espanyols per aquesta “discrepància”.
La ministra de Transports ha admès que el projecte “presentava complexitats”, especialment en l'àmbit mediambiental, tant per l’afectació a l’estany de la Ricarda com pels efectes de les emissions. No obstant això, ha assegurat que s’havien “compromès” a analitzar i respectar tot això, i ha recordat que “era un projecte que havia d’aprovar la Unió Europea”. De fet, ha afegit que el projecte contemplava “ampliar la zona natural” de la Ricarda en un 25% i dotar-la de “més protecció” que l’actual.
Aturat ja el projecte d’ampliació, la ministra espanyola ha advertit que la previsió per a l’aeroport del Prat és de “saturació imminent”, fet que feia més necessària l’ampliació. També ha incidit en les conseqüències positives, com la creació de 350.000 llocs de treball o una “influència” del 9% en el PIB. “Lamento com a ministra i com a catalana aquesta situació, però no imposarem un projecte d’aquesta mena”, ha conclòs.
La llei de lloguer
També ha estat preguntada per política d'habitatge i pel recurs de La Moncloa contra la llei catalana de regulació dels preus del lloguer. La ministra catalana ha justificat que no tenien "cap altra opció que presentar-lo” després del dictamen negatiu del Consell de Garanties Estatutàries per vulneració de competències, però ha subratllat que no en van demanar la suspensió “per no generar inseguretat jurídica ni perjudicar ningú".