La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha reafirmat el compromís del govern espanyol de complir el calendari fixat per tirar endavant les connexions viàries i ferroviàries del Port de Barcelona, que porten una dècada de retard. En una visita a la infraestructura barcelonina, Sánchez ha assegurat que la redacció dels accessos i del node ferroviari estaran llestos al juliol. "Estem treballant dins del termini", ha dit a la premsa a la terminal BEST. El secretari d'Infraestructures del Govern, Isidre Gavin, ha aprofitat la visita per pressionar Sánchez a qui ha demanat "accelerar tant com sigui possible" els treballs. També el president del Port, Damià Calvet, ha avisat que no es pot "afluixar gens" en el procés.
Calvet ha confiat que el projecte bàsic dels accessos viaris i ferroviaris estarà acabat al juny mentre que la planificació del node ferroviari de les set terminals serà una realitat el juliol. En total, s'ha previst un "cicle inversor" de 600 milions d'euros en vuit anys per "aconseguir la capacitat ferroviària que necessita el port", ha dit Calvet. "Aturar-se és perdre perquè necessitem un port amb més capacitat, més resiliència i sostenibilitat", ha afegit.
Una "urgència" pel Govern
Més crític s'ha mostrat Gavin, que, tot i valorar el "ritme dels treballs" que "han recuperat el temps perdut" ha afirmat que "no té massa sentit que el 2022 que un port tan important com el de Barcelona encara tingui pendents les connexions viàries i ferroviàries definitives".
Així doncs, el número dos de Territori ha demanat "accelerar tant com sigui possible aquests treballs", tot recordant que obres que estan en marxa com les del corredor mediterrani no estaran completes fins que no hi hagi un accés al port. "El corredor mediterrani té poc sentit si els ports no estan connectats. Per tant, ja no és una necessitat és una autèntica urgència", ha resumit el secretari de Territori i Mobilitat.
Sánchez promet complir els terminis
Sánchez ha reivindicat que el Port de Barcelona és el que rebrà més inversió estatal amb 95 milions inclosos als pressupostos generals de l'Estat. "El futur l'hem de seguir construint amb inversions, projectes i col·laborant entre tots, per exemple amb els accessos ferroviaris", ha dit.
En aquest sentit, la ministra de Transports ha respost a les demandes del representant del Govern i de l'autoritat portuària tot assegurant que les sis administracions que van firmar el protocol per a la redacció dels accessos estan treballant conjuntament i amb bona sintonia. L'exalcaldessa de Gavà ha remarcat la feina dels tècnics del grup de treball que es reuneix mensualment per a planificar una obra "molt complexa".
A banda de la redacció del projecte bàsic dels accessos que va començar fa un any, Sánchez ha recordat que, en paral·lel, "Adif continua amb les licitacions i projectes necessaris com els del carrer 4 de la Zona Franca o l'adaptació de l'ample internacional de Can Tunis".