L'AVE de baix cost de Renfe es podrà començar a fer servir la Setmana Santa de l'any vinent, uns vuit mesos abans que es liberalitzi el transport de viatgers a Espanya, i, en principi, s'estrenarà en la línia que uneix Madrid i Barcelona, segons ha anunciat aquest dijous el president de la companyia, Isaías Táboas.
L'executiu ha refusat comentar la marca sota la qual operarà aquest nou servei, així com les seves tarifes o el tipus de trens que utilitzarà "per no donar pistes a la competència". "Treballem amb l'expectativa que durant la Setmana Santa de l'any vinent els ciutadans puguin desplaçar-se, en principi entre Madrid i Barcelona en low cost", ha afirmat Táboas en declaracions a la premsa abans de participar al Fòrum Next. Això implica que el servei haurà d'entrar en proves abans, perquè tots els trens s'han de provar "fins que s'aconsegueix el producte que vols", ha apuntat.
Táboas ha recordat que la companyia treballa des de fa temps en un producte d'alta velocitat de baix cost "per fer front a les necessitats de mercat" i per intentar captar la "quantitat enorme" de viatgers que encara usa la carretera, ja sigui amb cotxe o amb autobús, per desplaçar-se entre ciutats que ja estan cobertes amb AVE.
L'any vinent la Setmana Santa se celebrarà a començaments d'abril, cosa que permetrà a Renfe avançar-se mesos a l'entrada de competència. "En aquest moment, tal com està la legislació, només Renfe pot obrir un servei d'alta velocitat perquè és l'única empresa autoritzada, la liberalització no arriba fins al desembre del 2020", ha subratllat Táboas.
Durant la presentació del pla estratègic de la companyia al desembre, Táboas va explicar que hi ha marge perquè les tarifes del servei "low cost" siguin fins a un 40% més barates que les actuals, el preu mitjà de les quals ronda els 52 euros. Aquest nou servei s'inclou en el Pla Estratègic de Renfe 2019-2023, amb el qual la companyia busca seguir creixent en ingressos malgrat la liberalització del servei de passatgers, pel qual ja han mostrat interès companyies com Acciona i Air Nostrum o l'estatal francesa SNCF.