Renfe ha recuperat el permís per circular a França després que l'Agència Ferroviària Europea (AFE) li hagi concedit el certificat de seguretat que necessita per poder operar en territori francès. Així, l'AFE ha pogut comprovar que compleix la normativa de seguretat després d'haver superat les exigències de l'Agència de Seguretat Francesa (EPSF). El vistiplau de l'AFE ha permès a l'empresa ferroviària espanyola recuperar la connexió amb França. I s'ha marcat com a objectiu tornar a oferir 14 freqüències Barcelona-Lió i 14 més entre la capital catalana i Marsella abans de l'estiu. Renfe té previst començar els primers viatges en fase de proves i amb els trens buits a partir del 16 de gener.
Doncs bé, SNCF Reseau ja ha detallat com seran les operacions de la companyia entre Barcelona i Lió i Barcelona i Marsella. En total, seran dos trens diaris en cada una de les línies. El retorn a la xarxa viària francesa, però, es durà a terme en dues fases. En la primera, circularan combois en dies alterns, fins a sis trajectes setmanals (12 en total). Posteriorment, en una segona fase, les dues línies oferiran un viatge diari per sentit fins a les 28 freqüències setmanals.
Abans de poder començar les operacions comercials en les dues línies, l'empresa ferroviària ha de formar els maquinistes i el personal d'intervenció. Entre el primer col·lectiu, ja hi ha els primers treballadors habilitats mentre que la resta ho faran de forma progressiva durant les pròximes setmanes. I el personal d'intervenció ja ha completat la formació i habilitació requerides. Paral·lelament, Renfe també començarà aquest gener els tràmits per obrir una seu a França. Una obertura que necessita l'autorització del Ministeri d'Hisenda, i el Centre de Gestió d'Operacions estarà a Barcelona.
Renfe recupera el permís per operar a França
L'inici de les operacions de Renfe en solitari a França arribarà després del trencament el passat 10 de desembre de l'aliança amb SNCF mitjançant la societat Elipsos, que en els pròxims mesos quedarà dissolta. La companyia espanyola ha tornat a retreure a la francesa que prengués aquesta decisió "unilateral" un cop Ouigo, filial d'SNCF, ja està "consolidada" a l'Estat.
"La companyia francesa sabia que ells podien operar en solitari i Renfe encara no. Es tracta d'una decisió exclusivament estratègica i no poden adduir-se motius econòmics", insisteixen des de Renfe, que afegeix que a curt i mitjà termini les dues societats "estaven en condicions d'obtenir l'equilibri financer". I la SNCF va respondre fa uns dies que no podien mantenir la cooperació perquè la societat va sumar unes pèrdues de deu milions d'euros en una dècada i va assenyalar que l'únic trajecte rendible era el Barcelona-París, que ara ofereix en solitari la companyia francesa.