Renfe ha consolidat la seva posició com líder indiscutible al mercat ferroviari espanyol en tancar el 2024 amb un Ebitda de 338 milions d'euros, un augment del 17% en comparació amb els 289 milions registrats l'any anterior, el que reflecteix, segons la companyia liderada per Raül Blanco, l'eficàcia de les estratègies implementades per millorar l'eficiència operativa i adaptar-se a l'augment de la demanda en serveis comercials com l'AVE, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity.
Un dels èxits més destacats de Renfe Viajeros, la seva filial especialitzada en el transport de passatgers i serveis turístics, ha estat un notable increment del 88% en el resultat d'explotació de la seva àrea comercial, assolint els 114,56 milions d'euros, davant els 60,78 milions de 2023. Aquest resultat s'ha vist impulsat per una forta demanda als corredors d'alta velocitat que connecten Madrid amb Catalunya, Andalusia i la Comunitat Valenciana, malgrat les interrupcions causades per la DANA en aquesta última regió durant l'últim trimestre de l'any.
L'èxit de Renfe també ha estat recolzat pel seu 'Pla per a la Generació de Valor i Millora de l'Eficiència', que va contribuir amb 27,8 milions a l'Ebitda del grup i va permetre un estalvi de gairebé 60 milions d'euros. Això consolida Renfe com un model de gestió eficient al sector ferroviari.
Desafiaments financers
Mentre Renfe celebra un any excepcional, els seus principals competidors al mercat d'alta velocitat, Iryo i Ouigo, enfronten importants reptes financers en un entorn marcat per una ferotge competència i elevats costos operatius.
Iryo, que va completar el seu primer any complet d'operacions el 2023, va registrar pèrdues de 79 milions d'euros, derivades d'una inversió de 900 milions per a l'adquisició de trens, infraestructura i estratègies de màrqueting. Encara que aquestes pèrdues eren esperades a causa de la naturalesa intensiva en capital del sector, la companyia qualifica el 2023 com un any d'"aprenentatge i ajustament" i confia que els seus plans a llarg termini millorin els resultats.
Per la seva part, Ouigo, amb pèrdues de 43 milions d'euros el 2023, va assolir una facturació de 139 milions i va transportar 4,6 milions de passatgers. Encara que aquestes xifres són més moderades que les d'Iryo, reflecteixen les dificultats d'operar en un mercat altament competitiu. Els analistes coincideixen que tant Iryo com Ouigo continuaran enfrontant pèrdues durant almenys cinc anys, mentre consoliden les seves operacions.
Ambdós operadors, donats suport per SNCF Voyageurs en el cas d'Ouigo i pel consorci Trenitalia, Air Nostrum i Globalia en el cas d'Iryo, basen el seu model en preus baixos i una oferta simplificada. Si bé aquesta estratègia els ha permès captar una quota de mercat rellevant, Renfe considera que la forta competitivitat de la companyia presidida per Raül Blanco complica els seus plans d'expansió.