Iberia ha operat el seu primer vol propulsat per biocombustible produït per Repsol a Espanya a partir dels residus de la indústria agroalimentària, la qual cosa ha evitat l'emissió a l'atmosfera d'1,4 tones de diòxid de carboni (CO₂). El vol, realitzat aquest dimecres entre Madrid i Bilbao, ha estat operat amb un avió A320neo, amb capacitat per a 180 passatgers i un dels aparells més eficients del món perquè emet 5.000 tones menys de CO₂ a l'any i un 50 % menys de NOx (òxids de nitrogen).
El combustible sostenible utilitzat és un 2% que ha necessitat l'avió per fer el trajecte Madrid-Bilbao (la resta és querosè), que ha evitat l'emissió d'1,4 tones de CO₂, un 23 % de les habituals en aquest viatge, ha explicat a un grup de periodistes el comandant del vol, Ismael Serrano.
La directora de Sostenibilitat d'Iberia, Teresa Parejo, ha destacat durant el trajecte que en els pròxims anys els biocombustibles seran la millor opció per reduir les emissions contaminants del transport perquè al sector de l'aviació l'electrificació és de moment inviable i l'hidrogen renovable requereix un avenç tecnològic als avions molt costós, a més de la necessària adequació dels aeroports.
De moment, la producció d'aquest tipus de carburant té un cost cinc vegades més gran que el querosè perquè les produccions són molt curtes i encara no es beneficien de les economies d'escala, però l'objectiu final és fer-ho competitiu i dinamitzar el mercat, segons la gerent sènior de transformació de refinament de Repsol, Berta Cabello. El combustible sostenible utilitzat en aquest viatge va ser produït l'estiu passat en un lot de 5.300 tones a la refineria de Petronor (del grup Repsol) a Bilbao a partir de greixos de la indústria alimentària. El lot permet reduir les emissions de CO₂ en 300 tones, equivalent a uns quaranta vols Madrid-Bilbao.
Es tracta del tercer lot de biocombustibles per a avions fabricat per Repsol i el primer del mercat espanyol fet a partir de residus. Els dos anteriors van ser produïts a partir de biomassa a les refineries de la companyia a Puertollano (Ciudad Real) i Cartagena (Múrcia). Iberia i Repsol treballen juntes en un programa per desenvolupar combustibles per a l'aviació baixos en emissions i produir electricitat i hidrogen renovable amb l'objectiu de descarbonitzar la flota de vehicles de l'aerolínia.
Zero emissions el 2050
El Grup IAG, al qual pertany Iberia, ha estat el primer del sector en comprometre's a aconseguir zero emissions netes el 2050 i ja el 2030 pretén operar un mínim del 10% dels seus vols amb combustibles d'origen sostenible, segons la companyia.
A més comprarà un milió de tones de combustible d'aviació sostenible a l'any per reduir les emissions de carboni en dos milions de tones per a 2030, equivalent a l'absorció de CO₂ d'un bosc amb una extensió similar a 400.000 camps de futbol.
La Unió Europea (UE) impulsa l'oferta i demanda de combustibles d'aviació sostenibles, que el 2025 han de representar el 2% dels utilitzats; el 2030, el 5%, i el 2050, el 63%, segons el paquet de mesures "Fit for 55" presentat per la Comissió el juliol passat.
Repsol pretén usar anualment per a 2030 tres milions de tones de residus com a matèria primera per als seus productes. El 2023 posarà en marxa a Cartagena la primera planta de biocombustibles avançats d'Espanya, que tindrà capacitat per produir 250.000 tones anuals de combustibles vàlids per a cotxes, camions i avions.
El 2024 té previst posar en funcionament al port de Bilbao una de les plantes de combustibles sintètics més grans del món fent servir hidrogen renovable i CO₂ com a úniques matèries primeres, amb una capacitat de producció de més de 2.100 tones anuals.
En aquesta experiència ha col·laborat també Aena, que treballa per promoure la descarbonització i la producció de combustible sostenible, segons la responsable de Sostenibilitat del gestor aeronàutic, Ana Salazar.