Aquesta setmana Brand Finance publicava el seu informe anual sobre les 100 marques espanyoles amb més valor i fortalesa d'Espanya. Aquest estudi també inclou un rànquing amb els millors guardians de marca (principals líders empresarials) del nostre país. L'edició d'aquest 2023 destaca especialment pel canvi de tendència en els criteris valorats, i en conseqüència, en els noms que el lideren.
Els guardians i impulsors de la reputació de les marques espanyoles, i, per tant, de la marca Espanya, han estat valorats aquest any per la seva capacitat de gestió en un context social i econòmic advers i incert. Segons Brand Finance, en l'actualitat, són el "lideratge comercial" i la "inspiració de canvis positius" les dues palanques principals sobre les quals es construeix i manté la reputació de marca. Dos eixos sobre els quals els guardians de marca han de desenvolupar una estratègia enfocada en els resultats comercials per fer front a les complicades circumstàncies del mercat actual.
Tenint en compte aquests nous paràmetres, lidera el rànquing Brand Finance 2023 Juan Roig, president de Mercadona, una posició impulsada per un important increment en les seves puntuacions dins del paràmetre d'inversió. Roig és percebut com un directiu preocupat pel valor sostenible a llarg termini de la marca.
En el segon posat es troba Javier Sánchez-Prieto, president executiu de Iberia, que, malgrat el seu poc temps en el càrrec, destaca per la seva bona valoració per part dels empleats, així com per la seva visió estratègica a llarg termini.
Tanca el podi Óscar Mayo, director general executiu de LaLiga, únic directiu de la indústria de l'esport d'aquest rànquing, i que demostra el canvi en els factors que es valoren d'un bon guardià de reputació de marca. El maig destaca sobre la resta de líders per comptar amb la puntuació més alta en l'aprovació dels empleats, així com també per comptar amb l'índex més gran de comprensió de la importància de la marca i la reputació de l'organització. Aquests rècords de puntuació es deuen a la seva gestió basada en una visió de marca de futur que articula a través d'acords innovadors com els que li han permès crear la nova joint venture amb Globant, un projecte tecnològic que crearà experiències esportives i d'entreteniment disruptives a tot el món.
Per darrere d'Óscar Mayo se situen noms com Antonio Huertas, president de Mapfre, José María Álvarez-Pallete López, president de Telefónica, o José Manuel Entrecanales, president i CEO d'Acciona.