Ryanair ha ofert en una carta a la secció del Sindicat Espanyol de Pilots (Sepla) de l'aerolínia asseure's a negociar a partir de dilluns vinent un conveni col·lectiu amb què es podria acabar aplicant als seus contractes la legislació laboral espanyol, tal com ha acordat amb els d'Itàlia.
La carta obre la porta a negociar un conveni col·lectiu, seguretat social i legislació laboral espanyola però sense compromisos concrets, segons ha confirmat a Europa Press fonts del Sepla, que han avançat que donaran una resposta a la companyia divendres vinent.
Primer conveni fet a Itàlia
L'acostament de Ryanair als seus pilots a Espanya per desbloquejar les negociacions es produeix després de l'aprovació del primer conveni col·lectiu de pilots de la companyia a tot Europa, després de l'acord entre l'aerolínia irlandesa i els seus pilots amb base a Itàlia -el seu segon mercat més important després d'Espanya-, i després d'un principi d'acord similar a Irlanda.
Ryanair ja va dir llavors que esperava reunir-se amb els sindicats de pilots dels seus altres mercats principals (Regne Unit, Alemanya i Espanya) en qui esperen aconseguir nous acords col·lectius.
Abans d'acceptar la negociació, el Sepla analitzarà amb els seus advocats els efectes de tornar a la mesa de negociació sobre el procés judicial que se segueix a l'Audiència Nacional (AN) davant de la demanda interposada pel sindicat de pilots contra Ryanair, la data per al judici del qual s'espera per a finals de setembre.
Previs intents de negociació
El Sepla, que representa 500 pilots dels 700 que Ryanair fa servir a Espanya, recorda que l'aerolínia de baix cost irlandesa "ja ha convidat a negociar amb promeses d'aquest tipus en altres ocasions", que finalment no van fructificar per la qual cosa veu amb cautela l'acostament per part de la companyia per reprendre les negociacions.
A finals de juliol, amb les negociacions ja trencades des de cap a mesos, el Sepla va demandar Ryanair davant de l'AN per reclamar per via judicial contractes sota legislació laboral espanyola i la negociació d'un conveni, davant les convocatòries d'aturades del col·lectiu d'aquest estiu.
La intenció del Sepla és no retirar la demanda fins que es comprometin per escrit a complir les seves dues principals reivindicacions: el reconeixement dels sindicats i l'aplicació de la legislació laboral espanyola. La regularització dels pilots de l'aerolínia de baix cost irlandesa Ryanair amb base a Espanya a la legislació espanyola suposaria un cost d'1,3 milions d'euros per a la companyia, segons el Sepla.
Ryanair es va enfrontar a començaments d'agost a la vaga més gran de la seva història, en la qual es van mobilitzar pilots d'Alemanya, Bèlgica, Suècia, Holanda i Irlanda amb 400 vols i 67.000 passatgers afectats.