La companyia aèria irlandesa Ryanair ha anunciat aquest dilluns pèrdues de 197 milions d'euros en el seu primer semestre fiscal —d'abril a setembre— davant un benefici de 1.150 milions d'euros l'any anterior, segons ha expressat en un comunicat dirigit la Borsa de Londres. A més, l'aerolínia més gran low cost d'Europa va assenyalar que les pèrdues empitjoraran aquest hivern, ja que la nova onada de bloquejos pel coronavirus frustrarà encara més els intents de recuperació de vols.

D'aquesta manera, Ryanair preveu que en el segon semestre fiscal —que va començar l'1 d'octubre— se superin les pèrdues. Els ingressos, d'altra banda, van caure un 78% fins als 1.180 milions "degut a la caiguda del 80% del trànsit", va agregar la companyia de baix cost.

I és que, totes les companyies aèries a Europa estan havent de reduir els seus horaris com resposta al ressorgiments del virus i les restriccions per frenar-lo. Per aquesta raó, la capacitat que oferirà l'empresa aquest hivern es quedarà en el 40%, encara que els objectius es preveu que podrien variar al llarg de l'any. Segons el director executiu Michael O'Leary, les noves restriccions reflecteixen el dèficit de la política governamental.

"Els tancaments són un fracàs", va dir en Bloomberg Televisió. "Han d'evitar-se sempre que sigui possible. Només són útils si utilitza el temps per implementar el seu sistema de prova i seguiment ".

L'aerolínia preveu 38 milions de passatgers per a aquest any

La companyia va avançar que el seu trànsit de passatgers podria situar-se per a tot l'any en els 38 milions, davant els 149 milions del període anterior, encara que aquesta guia podria reduir-se si els "governs de la Unió Europea" segueixen "gestionant malament la política aèria" i "imposen, sense coordinació, més restriccions o confinaments" aquest hivern.

Ryanair recorda que "99% de la seva flota va estar immobilitzada de mitjans de març fins a finals de juny", i després es va produir una "tornada eficaç a l'activitat l'1 de juliol". De fet, la "gran majoria" dels seus ingressos del primer semestre es va efectuar en el segon trimestre.

En conseqüència, va assenyalar que es prepara per a una etapa "enormement difícil", en què, a més de la pandèmia, haurà de bregar amb la volatilitat del Brexit, el cost del combustible, la competència de "noves i existents" aerolínies, les restriccions a la mobilitat imposades pels Governs i la reticència dels clients per viatjar en les circumstàncies actuals.

Mentrestant, l'aerolínia està ampliant els seus esforços per reduir costos, més enllà de les reduccions salarials temporals per al personal que ja va acordar, i no pot descartar més pèrdues de llocs de treball.

 

Imatge principal: Alguns avions de la companyia Ryanair. Efe