14 anys. Aquest és el temps que s'ha trigat a poder fer servir l'enllaç entre l'autovia A-2 del Baix Llobregat i l'autopista AP-7 a Castellbisbal. La primera pedra es va posar l'any 2007 i, en principi, havia d'acabar-se 4 anys més tard, el 2011. A partir d'aquí un seguit d'endarreriments han provocat que fins avui no s'hagi posat en funcionament, 14 anys d'obres i 10 de retard, i, per acabar d'adobar-ho, sobrecostos. 

En un principi, aquest enllaç buscava que els usuaris es poguessin estalviar els peatges en les connexions AP-7/B-30 amb l'A-2, però, és clar, s'ha inaugurat avui, dimecres 1 de setembre, just el mateix dia que els peatges de l'AP-7 han aixecat les barreres de forma definitiva, una casualitat meravellosa.

En resum, després de reiterats anuncis incomplets per part de l'Estat de represa de les obres i de la seva finalització, finalment al voltant de les dotze del migdia d'aquest dimecres han començat a circular els primers vehicles. El pressupost final de l'enllaç s'ha elevat fins als 88,2 milions d'euros per un tram de 2,4 quilòmetres, i la previsió és que la via beneficiï a 1,5 milions de veïns del Vallès Occidental i el Baix Llobregat.

Imatge del moment que uns operaris obrien l'enllaç al públic - ACN

La ministra assegura que l'Estat "compleix"

L'encarregada d'inaugurar aquest nou enllaç ha estat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que ha defensat que la infraestructura certifica que el govern espanyol "compleix", tot i que tenint en compte els 10 anys de retard, compleix, sí, però no amb els terminis inicials.

La ministra també s'ha vantat que el govern espanyol "compleix amb les infraestructures, la mobilitat, amb Catalunya i, sobretot, amb els catalans i catalanes. Des de 2018 hem reiniciat obres que estaven paralitzades, hem acabat projectes històrics com la variant de Vallirana", però estem en els mateixos termes.

Per a Sánchez, aquesta obra és el millor resum que permet posar de manifest que des de l'Executiu espanyol continuen treballant per a aconseguir una ampliació en la xarxa de carreteres de l'Estat.

Així mateix, Sánchez ha anunciat que aquest mes està previst sotmetre a informació pública el projecte d'obres de terminació de l'autovia de connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 i també ha informat que, abans d'acabar l'any, se sotmetrà a informació pública el projecte de traçat de l'entorn del Baix Llobregat.

Característiques tècniques de l'enllaç

Pel que fa a l'apartat tècnic, el nou enllaç entre l'autovia A-2 i l'autopista AP-7 en Castellbisbal ha consistit en la construcció de dues calçades amb dos carrils per sentit, que travessen el Llobregat, la riera de Rubí i les línies d'Adif (l'AVE Barcelona - Madrid, Rodalies i Mercaderies) a través de dos viaductes, un per sentit. A més, la calçada dreta de la via d'enllaç creua el ramal Barcelona-Girona de l'AP-7, per mitjà d'un pas superior, i després discorre paral·lela al marge dret de l'AP-7 i connecta finalment amb la citada autopista.

La longitud aproximada total de vials que ha comprès l'actuació és de 6,5 km, tenint el tronc de l'autovia d'enllaç una longitud d'un km, i la secció transversal està formada per dues calçades amb dos carrils de tres metres i mig cadascun, vorals exteriors de dos metres i mig i interiors d'un metre i bermes exteriors d'un metre i mig.

Imatge principal: La ministra de Transports, Raquel Sánchez, durant l'acte inaugurant l'enllaç a Castellbisbal - ACN