El Grup Volkswagen i Seat, juntament amb les 60 empreses que integren la iniciativa Future: Fast Forward, han acceptat els 397,37 milions d'euros en ajudes adjudicades a aquesta proposta industrial en el marc del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), segons ha informat aquest dimecres el president de Seat, Wayne Griffiths: "Avui és un dia històric per a tots nosaltres. Donem un pas estratègic: Seat, el Grup Volkswagen, PowerCo i les empreses del projecte hem acceptat la resolució del PERTE VEC i conjuntament invertirem 10.000 milions d'euros a Espanya", ha declarat.
Aquest projecte és el que rebrà un import més gran d'ajudes dins del PERTE, en concret, el 45% dels fons repartits per l'Executiu, que puja a 877,22 milions d'euros. El projecte 'Future: Fast Forward' preveu mobilitzar 10.000 milions d'euros a Espanya, fet que suposarà la "major inversió industrial de la història" a Espanya, incloent els 3.000 milions d'euros vinculats amb la gigafactoria de bateries de Sagunt (València), la qual es desenvoluparà de la mà de PowerCo Spain.
Aquesta proposta industrial també inclou l'electrificació de les fàbriques del Grup Volkswagen a Martorell i de Pamplona. "Aquest pla impulsarà la transformació de la nostra indústria i ajudarà a crear milers de nous llocs de treball i mantenir la competitivitat del país", ha afegit Griffiths. La planta, a ple rendiment, hauria de tenir una capacitat màxima de 40 GWh i donar feina a 3.000 persones, segons les dades de la companyia. Cal recordar que la gran pedra angular per quedar-se, per la banda del grup, era com es resolien els PERTE i les quantitats que, finalment, els han convençut.
Com queda repartit entre autonomies?
Així doncs, la inversió queda repartida de la següent manera. Després de la mobilització de les autonomies, el País Valencià, presidida per Ximo Puig, contribuirà amb uns 60 milions, mentre que Catalunya podria ajudar amb 50 i Navarra amb prop de 40 milions. I des del govern de Pedro Sánchez s'assegura que hi haurà una segona ronda d'ajudes.
Cal recordar que Catalunya és la comunitat amb més projectes presentats, amb 89, seguida del País Valencià (82) i el País Basc (39). Tot i això, per inversió mobilitzada prevista, els valencians se situen en primer llo , en gran mesura gràcies a la gigafactoria de bateries que construirà Volkswagen a Sagunt, seguida de Catalunya i Extremadura. Per la seva banda, les pimes representen el 55,7% de les entitats participants, seguit de les grans empreses, que suposen el 38,8%. El 5,5% està format per universitats públiques, centres tecnològics d'àmbit estatal i entitats sense ànim de lucre, entre d'altres.
El director de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), José López-Tafall, també ha assenyalat que l'acceptació de les ajudes del PERTE "per part del Grup Volkswagen i de Seat és una mostra del ferm compromís amb Espanya i amb Europa". I també ha subratllat: "Vull donar les gràcies a totes les persones que han fet possible l´èxit d´aquest pla, especialment a la col·laboració amb les administracions públiques".
En paral·lel, les empreses que havien presentat projectes al PERTE i les candidatures dels quals havien estat admeses tenien fins aquest dimecres, 9 de novembre, com a data límit per decidir si acceptaven o no les ajudes.