Seat ha paralitzat des d'aquest dilluns fins dimecres els dos torns de la línia 1 de la planta de Martorell a causa de la manca de peces, especialment de semiconductors. Fonts sindicals han explicat a Europa Press que la companyia va informar de l'aturada de la línia que acobla els models Eivissa i Arona a la reunió setmanal de dijous passat. Es tracta de la primera vegada que es para una línia sencera des de l'inici de l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTE) de tres mesos, del 16 de setembre al 23 de desembre, aplicat per flexibilitzar la producció davant de la manca de xips, al qual entraran els empleats dels dos torns.
Models afectats
L'afectació diària de l'expedient, que inclou el conjunt de personal de Martorell (Barcelona) i Barcelona, és d'unes 850 persones, per la cancel·lació del torn de nit de la L2, i n'hi pot haver d'altres en torns de qualsevol línia. En total, es va acordar una afectació màxima de 10.310 treballadors al dia per causes productives i 67 dies de tancament total o parcial de línies o torns, segons han informat els treballadors. La línia 2, que fabrica els models León i Formentor, treballa en dos torns, mentre que la 3, que produeix l'Audi A1, ho fa a un torn i mig. Així, dels sis torns que hi havia abans de l'ERTE entre les tres línies de producció de la planta, durant aquests tres dies n'hi haurà actius tres i mig. Està previst que a la reunió setmanal d'aquest dimarts la companyia comuniqui els torns operatius per dijous i divendres, quan també podrien quedar afectats els de la línia 1.
La crisi de microxips i primeres matèries que ja va marcar la pandèmia per la covid l'any 2020 i s'ha perllongat aquest 2022 amb l'esclat de la guerra d'Ucraïna no afecta a totes les marques de la mateixa manera. Així doncs, les marques asiàtiques estan aturant millor el cop i poden respondre de forma més immediata a la demanda d'automòbils sense allargar els temps d'espera per la seva entrega ja que constitueixen un mercat que no depèn de fora, i des del mateix continent es gestiona l'escassetat que depèn, en major mesura d'ells mateixos. Cal tenir en compte que la regió d'Àsia-Pacífic és responsable de la producció del 55% dels vehicles que van sortir al mercat l'últim any a escala mundial. La demanda que en els darrers anys ha experimentat. especialment, la Xina al mercat dels cotxes utilitaris inclina la balança de manera aclaparadora cap a aquestes regions.
Producció per continents
El mercat de l'automòbil als Estats Units, pres com a referència per al sector, segueix en expansió gràcies a la incipient producció de vehicles a Mèxic, havent crescut més que els Estats Units i el Canadà. El ritme de creixement de la producció de cotxes d'Amèrica del Nord va superar el creixement al mercat mundial per quart any consecutiu. La producció total mundial de vehicles petits i mitjans durant l'any passat va ser de gairebé 85,6 milions d'unitats, un 4,5% més respecte a l'any anterior.
Pel que fa a la importància d'Amèrica del Nord a la jerarquia de la industrial automobilística, diversos informes apunten que la seva participació en la producció mundial caurà al 19% el 2018, una xifra significativa tenint en compte el 21% de l'any passat. De fet, s'espera que la major part del creixement de producció de vehicles a Amèrica del Nord entre l'any 2015 i 2018 provingui dels fabricants d'automòbils japonesos, europeus i sud-coreans. En canvi, la producció de cotxes a Europa, per part seva, baixarà lleugerament fins al 23,5% del total produït, des del 23,8% de l'any passat.