Seat va comunicar aquest dimecres als sindicats que l'arribada del cotxe elèctric a Martorell provocarà un descens de les hores de treball que provocarà que hi hagi un excedent de plantilla del 30%, que a la pràctica vol dir que en els pròxims anys l'empresa necessitarà menys gent per a la seva producció de vehicles i que, en última instància, es podria traduir en un expedient de regulació d'ocupació, tot i que l'automobilística subratlla que aquesta reducció no vol dir que la retallada de plantilla també sigui del 30%. Ara bé, abans d'arribar a aquest últim recurs, l'empresa ja ha assegurat que s'està treballant per augmentar els volums de producció els pròxims anys i compensar aquest expedient. De fet, el problema és que aquesta reducció està prevista en els pròxims 5 anys, el que també podria implicar que es deixi de contractar gent i s'aprofitin les jubilacions per a reduir aquest percentatge. El que sí que és segur és que només a la planta de Martorell sobrarien uns 2.400 llocs de treball i serien 4.500 si contem el total de la plantilla de Seat, que actualment són uns 15.000.
Seat va comunicar-ho així als sindicats en el transcurs de la primera reunió per negociar el 20è conveni col·lectiu, on també s'està tenint en compte la possibilitat d'un excedent més gran si la planta de Seat Components no s'adjudica el motor elèctric, per tot plegat, els sindicats han lamentat que la companyia no hagi concretat com afectaria aquest descens a l'ocupació a la plantilla. A propòsit d'això, aquest descens serà causat perquè el cotxe elèctric te menys quantitat de components que un cotxe tradicional de combustió. De fet, aquesta reducció és del tot aplicable a tota la indústria de l'automoció, no només a Seat, segons expliquen fonts de l'empresa. UGT i CCOO han lamentat que l'empresa no concreti quin excedent tindria la plantilla ni quines alternatives industrials o models de vehicles es preveuen en un futur i consideren que "no s'han de realitzar ni eficiències ni aplicar mesures de flexibilitat" fins a la signatura del conveni. A més, exigeixen que l'empresa també detalli quin impacte en l'ocupació aquesta reducció del 30% en cada àrea i centre de treball.
Sobre el conveni que just ara s'està començant a negociar, els sindicats, UGT i CCOO, ja han informat que l'empresa va proposar una vigència del conveni entre l'1 de gener del 2021 fins al 31 de desembre del 2026 i un paquet de competitivitat per aconseguir una rendibilitat sostenible mitjançant una contenció salarial durant aquest període. Davant d'això, tots dos sindicats ja han deixat clar que la seva vigència del 20è conveni col·lectiu ha de començar a partir de l'1 de gener del 2021, amb caràcter retroactiu, "independentment de la duració que s'acordi" i que s'hi ha d'incloure l'augment salarial corresponent a l'any passat, que l'empresa en principi no preveu. De moment, l'empresa ha plantejat el manteniment de les taules salarials sense aplicar l'augment de l'IPC corresponent al 2021 i un increment de dies de jornada individual anual. En aquest sentit, UGT i CCOO han subratllat que si s'ha endarrerit la negociació del conveni ha estat pel "context excepcional" dels dos últims anys arran de la pandèmia i la crisi dels semiconductors. Per això, considera que la proposta suposa una "falta de respecte" a la plantilla tenint en compte, afegeixen, que ha "redoblat esforços" i ha donat "un exemple de professionalitat" durant el 2020 i 2021.
En un comunicat conjunt, els dos sindicats asseguren que són conscients de l'actual context de "transformació sense precedents" del sector de l'automoció en la transició cap a l'electromobilitat, però han demanat que aquest procés sigui "just" i "posant les persones en el centre", un requisit que consideren que ara no s'està produint, conclouen. Per la seva banda, Seat assegura que ha iniciat la primera d'aquestes reunions amb "esperit de cooperació i diàleg" i amb l'objectiu de ser una companyia "més robusta i sostenible". "Hem d'aprofitar els pròxims cinc anys fins a l'arribada del cotxe elèctric per reorganitzar-nos i assegurar una adaptació progressiva", apunten fonts de la companyia.