Més d'un centenar de treballadors de Seat han començat a fabricar respiradors d'emergència desenvolupats per l'Hospital Germans Trias i Pujol, el Clínic i la Universitat de Barcelona que han rebut ja l'autorització de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris.
Es tracta d'un model dissenyat per la companyia Protofy.xyz, pensat per utilitzar-se en situacions d'emergència en cas d'absència d'un respirador tradicional i en pacients amb patologies severes, al qual les autoritats sanitàries han donat el vistiplau amb l'objectiu de desenvolupar un estudi clínic.
La investigació permetrà analitzar el prototip en vuit pacients després que la setmana passada es provés en altres dos, hospitalitzats a Can Ruti, amb resultats favorables.
300 respiradors diaris
A partir d'ara, la línia de muntatge del Seat León treballarà per assolir una producció de fins a 300 respiradors diaris, tot i que el volum s'anirà ajustant a la demanda per evitar estocs innecessaris.
La companyia automobilística va reprendre ahir a la tarda la seva activitat a les plantes de Martorell, Zona Franca i Seat Components, a Barcelona, per estar preparats per a la producció en sèrie del respirador, que serà destinat a l'àmbit sanitari per ajudar en la lluita contra el coronavirus.
A més de posar a punt els processos de producció amb models presèrie, Seat està formant personal per poder ampliar torns.
"Excés de burocràcia"
Les proves a la línia 1 de Martorell (Baix Llobregat), la que acobla el León, es van suspendre dimecres a la tarda després que s'informés els treballadors que el prototip no comptava amb la llum verda definitiva i que estava pendent d'homologació de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris.
Només 24 hores més tard, els treballadors van tornar a ser convocats després que el president del comitè d'empresa de Seat i secretari general adjunt de la UGT de Catalunya, Matías Carnero, lamentés l'"excés de burocràcia" i instés el Ministeri de Salut a accelerar els papers.
En concret, el certificat que faltava és un sobre electromagneticitat que garanteixi que el respirador no interfereix en altres aparells de les UCI. El respirador, que ja s'ha testat amb èxit, utilitza el motor adaptat dels eixugaparabrises, a més d'engranatges impresos i eixos de caixes de canvis.