La direcció i els sindicats de Seat han acostat posicions respecte al pla de prejubilacions que proposa l'empresa per a fer front a l'excedent d'ocupacions que suposa el cotxe elèctric, i s'ha obert la possibilitat que s'acullin a ell fins a 1.330 treballadors. En l'última reunió de negociació del nou conveni col·lectiu, celebrada divendres passat, la direcció va acceptar que tots els treballadors poguessin entrar en el pla el mes següent de complir els 61 anys, amb independència de la tasca que realitzin, segons han explicat aquest dilluns CCOO i UGT, i ha confirmat Seat.
Així, els treballadors directes que podrien optar pel pla de jubilacions durant el període 2022-2026 arribarien a 590 i els indirectes a 740, la qual cosa suma 1.330, d'acord amb les estimacions sindicals. Aquestes 1.330 persones que podrien prejubilar-se són 200 més de les 1.130 sortides plantejades per l'empresa en la reunió anterior del conveni, ja que només s'acceptava l'entrada en el pla a partir dels 62 anys per als empleats que no són de l'àrea de producció.
Amb aquestes sortides, l'empresa tracta de buscar una manera de reduir la plantilla de manera no traumàtica, després de xifrar en fins a 2.800 ocupacions l'excedent que suposa la fabricació de cotxes elèctrics. D'altra banda, les dues centrals asseguren que Seat ha acceptat abonar un complement mensual fins a complir els 65 anys equivalent al 70% del sou, les primes i el plus d'equip, a més de tota l'antiguitat. Per part seva, la companyia automobilística ha afirmat que, tant l'edat per a unir-se a aquest programa com les condicions econòmiques d'aquest, "estaran supeditades a l'acceptació de les altres mesures plantejades durant la negociació i que formaran part de l'acord final del nou conveni", com són la proposta de revisió salarial i el plantejament del nou sistema de vacances.
D'aquesta manera, la direcció vincula el pla de sortides no traumàtic a la vigència del XX Conveni, que expirarà el 31 de desembre de 2026. Seat ha subratllat que el programa de suspensió de contractes "ajudaria a minimitzar l'excedent de personal i a fer front als reptes de l'electrificació i adaptar l'organització per a convertir-nos en una companyia més àgil i eficient".
Excedent de treballadors
Aquest pla de prejubilacions fa mesos que s'està negociant, però ja fa mesos que Seat avisa que hi ha un excedent d'entre 2.500 i 2.800 treballadors per la transició cap a la fabricació del cotxe elèctric, que comportarà una reducció d'un 30% de les hores de feina en comparació amb el de combustió. De fet, des de Seat consideren que de l'estructura actual de la plantilla hi ha 1.800 llocs de treball directes i 1.000 indirectes que podrien no tenir càrrega de feina amb l'electrificació del grup. L'empresa aposta per reorganitzar progressivament l'estructura per "garantir un model de negoci sostenible".
Alhora, la companyia creu que cal "definir el futur de Seat Components", la planta que el grup té al Prat de Llobregat, que fabrica caixes de canvi i que esperava rebre l'encàrrec de fabricar el motor elèctric. Fonts de l'empresa assegura que treballa per trobar "solucions alternatives a través de consens" amb els sindicats, en cas que es confirmi que qui s'endú la càrrega de feina és la planta d'Audi a Hongria. Seat recorda que "sense l'electrificació no existeix un pla B" i admet que la transició és "un repte" i per això estan fent "un gran esforç inversor" de més de 5.000 milions d'euros fins al 2025. L'empresa està a l'espera de participar en el PERTE del vehicle elèctric i connectat, a través del qual Volkswagen vol rebre recursos per instal·lar una planta de bateries a Espanya així com electrificar les plantes on es farien els vehicles urbans elèctrics del consorci alemany.