La crisi dels semiconductors aboca Seat a plantejar allargar l'aturada de la producció de l'Audi A1 de la planta de Martorell que es va iniciar el 17 de juny durant tot el mes. "Tot apunta que (l'aturada) serà tot el juliol", ha dit el president del comitè d'empresa de l'automobilística i membre del Consell de Supervisió del grup Volkswagen, Matías Carnero, a l'ACN. La previsió oficial de Seat, actualitzada dimecres, és desconvocar els torns de la línia 3 de moment fins al 21 de juliol i tancar totalment la planta els dos dies anteriors. D'altra banda, Carnero s'ha mostrat "confiat" que Volkswagen adjudicarà a l'Estat el cotxe elèctric petit del consorci: "Per què si no haurien plantejat fer una fàbrica de bateries aquí?", s'ha preguntat.

L'automobilística assegura que està fent "tot el possible per a mantenir la producció habitual" i no descarta que siguin necessaris "ajustaments addicionals" als anunciats.

La companyia ja es va veure forçada a tancar les instal·lacions per falta de xips, el 25, 28 de juny i 29 de juny. A mitjans de juliol, Martorell ja havia deixat de produir uns 30.000 vehicles a conseqüència de la manca de subministrament de semiconductors.

El 21 de juliol es reprendrà la fabricació a la línia 1 -la del Seat Ibiza i Arona- però la 2, la del Cupra Formentor i del León, i la 3 encara es quedaran sense activitat.

El sindicalista assegura que l'aturada de producció de l'A1 és "una previsió" que "pot canviar" tot i que està clar que aquest és el model "més perjudicat en el mes de juliol" pels problemes de subministrament de microxips, que es podrien allargar "fins al 2022".

Seat es podria recuperar al setembre

Seat intentarà recuperar la producció perduda per la manca de microxips treballant durant el mes d'agost. "Gran part del que hem perdut es pot recuperar al setembre", ha assenyalat.

El també president de la UGT de Catalunya ha valorat positivament l'anunci del consorci alemany de presentar-se a la convocatòria de fons europeus per a situar la tercera gigaplanta de bateries del grup a l'Estat, una decisió que va anunciar aquest dimarts el conseller delegat de Volkswagen, Herbert Diess.

"No estava prevista cap fàbrica (de bateries) a Espanya, per tant, hi ha una gran aposta de Volkswagen i confiança en el govern perquè aposti per l'electrificació de la península Ibèrica", ha dit. El sindicalista ha destacat "tres punts molt importants" més enllà d'aquesta macroinstal·lació pel futur de Seat i del consorci alemany.

El primer, "l'adjudicació de models elèctrics a Martorell i a Pamplona", que Carnero no dona per feta, però sí que veu ben encaminada i "molt lligada" a la ubicació final de la gigafàbrica de bateries elèctriques. L'adjudicació d'aquest vehicle elèctric petit a partir del 2025 s'hauria de tancar entre el mes d'octubre i novembre. "Tinc confiança que la decisió del grup serà amb Espanya. Per què si no hauria plantejat fer una fàbrica de bateries aquí?", s'ha preguntat.

Aquesta instal·lació es dedicarà a construir les cel·les de les bateries, ja que la planificació del consorci és que el "preacoblament" es fes en el lloc "el més proper possible" a la planta del Martorell, ja que es tracta d'una "qüestió molt complexa, que volem fer amb els nostres propis mitjans i la nostra pròpia gent". Per últim, Carnero veu clau quadrar la "fabricació del motor elèctric" a les instal·lacions del Prat.

Els PERTE

També amb relació al PERTE, el sindicalista ha avalat la participació del govern en els consells d'administració del consorci d'empreses que impulsarà la planta de bateries, que la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, va puntualitzar que seria minoritària.

La instal·lació ha de comptar amb un soci tecnològic expert en la fabricació de bateries, que encara no s'ha desvetllat perquè s'estan tancant els contractes de col·laboració. Segons Carmero, l'automobilística preveu que es conegui el nom de l'empresa amb qui s'associaran un cop passades les vacances.

A l'octubre s'obrirà el període per a presentar candidatura per rebre el gran gruix dels fons europeus del primer PERTE. La tramitació es podrà fer fins al febrer. Segons la memòria del projecte tractor que ha elaborat el Ministeri d'Indústria, la resolució definitiva dels ajuts a la cadena de valor –on s'inclou la planta de bateries– serà el juliol del 2022.

El sindicalista d'UGT ha reiterat que "més enllà de les subvencions per la compra d'un cotxe elèctric" cal posar més esforços en millorar la infraestructura de recàrrega, ja que "si no, estem començant la casa per la teulada".

Preguntat sobre el procés en marxa per aconseguir exportar a la Xina, ha indicat que es veuen "bons indicis" tot i que "no hi ha res tancat oficialment", i no s'esperen novetats fins a finals d'any.


Foto principal: Un treballador de la fàbrica Seat / ACN