La marca espanyola Seat va finalitzar l'any passat amb unes pèrdues operatives de 233 milions d'euros, el que suposa una reducció del 31,2% si es compara amb els 339 milions d'euros de números vermells d'un any abans, segons els comptes anuals de la seva matriu Volkswagen fetes pçublicas aquest dimarts. Aquesta millora en els seus resultats anuals es deu, segons la companyia, a l'increment del seu volum de matriculacions a tots els mercats en els quals opera, impulsat, principalment, per la marca Cupra i per la demanda de models elèctrics.
Seat destaca que la reducció dels números vermells anuals es va aconseguir malgrat l'increment del preu de les matèries primeres i de l'escassetat mundial de subministrament de semiconductors, que està afectant el conjunt de la indústria automobilística. Per aquesta causa, la recuperació esperada per al 2021 després d'un 2020 marcat per la pandèmia va ser incompleta. Així, entre gener i desembre de l'any passat, l'empresa amb seu a Martorell (Barcelona) va registrar un volum de negoci de 9.614 milions d'euros, un 4,5% de progressió respecte als 9.198 milions que va ingressar a l'exercici precedent. La firma que dirigeix Wayne Griffiths va assolir un volum mundial de matriculacions de 471.000 unitats en acabar el 2021 (Seat i Cupra), la qual cosa representa una pujada del 10,3% en la comparativa interanual, amb un volum de producció de 423.597 unitats, un 4,2% d'increment.
Vehicles elèctrics i Cupra
La millora de les xifres comercials del grup Seat durant 2021 s'explica per l'avanç registrat a tots els mercats en els quals opera, gràcies, principalment, a la demanda de vehicles elèctrics i de l'ensenya Cupra, que gairebé va triplicar les seves matriculacions, fins a 79.000 unitats. La producció de Cupra el 2021 es va disparar un 138%, fins a 81.839 unitats. Durant l'exercici passat, es va registrar una alta demanda dels models Eivissa i Arona de Seat i del Cupra Formentor, que van contribuir a aconseguir aquest increment del 10,3% en les matriculacions mundials de la companyia. D'altra banda, Seat va finalitzar el 2021 amb un retorn operatiu sobre vendes negatiu del 2,4%, la qual cosa es tradueix en una millora d'1,3 punts respecte al -3,7% amb el qual va acabar el 2020.
Impacte en la plantilla
En aquest context, Seat ha xifrat entre 2.500 i 2.800 persones l'excedent de plantilla provocat per la transició cap a la fabricació del cotxe elèctric, que comportarà una reducció d'un 30% de les hores de feina en comparació amb el de combustió. Aquestes xifres van ser facilitades per la companyia durant una reunió amb els sindicats per negociar el conveni col·lectiu de l'empresa a començaments d'aquest mes de març. Fonts de Seat van confirmar que en una primera valoració de l'estructura actual de la plantilla estimen que hi ha 1.800 llocs de treball directes i 1.000 indirectes que podrien no tenir càrrega de treball amb l'electrificació del grup.