Seat aturarà la producció a la planta de Martorell (Baix Llobregat) els dies 6 i 7 de setembre per la falta de semiconductors, una problemàtica que s'ha convertit en una constant des de l'esclat de la pandèmia i que ha afectat la producció automobilística arreu del món. La mesura afectarà les tres línies de la fàbrica, que havien tornat a operar el 100% aquesta setmana, coincidint amb la tornada de les vacances.
Mesures de flexibilitat
Durant el mes d'agost, les instal·lacions de Martorell havien reduït l'activitat, amb una sola línia oberta i amb reducció de torns. Segons ha informat l'empresa en un comunicat, el darrer tancament ve provocat pels nous brots de covid-19 a l'Àsia, concretament a països com Malàisia. En aquest sentit, Seat no descarta fer nous ajustos en la producció depenent de com evolucioni la pandèmia.
A partir del 8 de setembre, Seat reprendrà la producció a totes les línies, tot i que ho farà amb torns reduïts. A la línia 1 i 2 treballaran dos torns– l'habitual és que a la línia 1 es produeixi a 2,5 torns i la línia 2 a tres torns--, mentre que la línia 3, la que fabrica l'Audi A1, mantindrà la seva producció habitual d'un torn.
Des de l'automobilística també informen que, en els torns afectats, s'han acordat mesures de flexibilitat interna amb els representants sindicals. D'altra banda, el grup assegura que està fent "tot el possible" per mantenir la producció habitual i cobrir la demanda de concessionaris i clients.
No és el primer cop
Malauradament, aquest no és el primer cop que l'automobilística Seat es veu obligada a aturar la producció per la crisi dels semiconductors, i tampoc no és l'única empresa afectada. De fet, l'escassetat d'aquesta peça afecta diverses indústries arreu del món, com ara la dels electrodomèstics. Aquest estiu, les dues grans companyies automobilístiques a Catalunya, Seat i Nissan, ja van haver d'aturar la producció durant uns dies, tant al juny com al juliol. En aquell moment, els sindicats van celebrar que la flexibilitat interna pactada evités l'aplicació d'un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO).
Fàbrica de bateries
El grup Volkswagen preveu construir una fàbrica de bateries a Espanya. Aquesta nova fàbrica del grup alemany, matriu de Seat, comptarà amb l'ajuda pública del PERTE de mobilitat per impulsar el cotxe elèctric. Si tenim en compte on estan ubicades les plantes del grup a Espanya, les opcions més reals per la localització de la fàbrica són Martorell, on hi ha la fàbrica de Seat, i Landaben a Navarra. En el mateix comunicat, Volkswagen ha assegurat que "a partir del 2025" es podria començar a fabricar cotxes elèctrics a Espanya, tal com ja va anunciar Seat aquest any. Per tant, si tot va segons el previst, la planta hauria d'estar acabada abans d'aquesta data.