Seat ha apostat clarament per la reconversió elèctrica de l'empresa. I, tot i que, pujar al carro dels cotxes elèctrics té molts beneficis, aquesta estratègia també té costos, com per exemple que molts processos quedaran obsolets, ja que el muntatge d'un cotxe elèctric necessita menys procés de producció i mà d'obra que un cotxe convencional i això provocarà canvis a les plantes de Seat a Catalunya, concretament, la companyia catalana te la idea de començar a fabricar, bateries i motors elèctrics des de la Zona Franca i el Prat. Aquesta aposta pel cotxe elèctric, provocarà també que certs processos de la cadena de muntatge s'eliminin, com per exemple la caixa de canvis.
Ara bé, segons ha avançat TV3, la idea de Seat és, sempre que arribin els fons europeus, que Martorell comenci a produir cotxes elèctrics sense parar, concretament 500.000 cada any, a partir de 2025. Serà a partir d'aleshores quan la planta també comenci a fabricar un model propi de cotxe elèctric, que tot apunta que serà de la marca Cupra, la marca esportiva de Seat, segons apunta també la televisió pública de Catalunya. A més, també es fabricarien a Martorell cotxes per Volkswagen, Skoda i fins i tot Audi.
Què passarà amb les altres plantes de Seat a Catalunya?
Fins ara el paper de la planta de Martorell estava clar, fabricar cotxes elèctrics, però aquesta no és l'única planta de la companyia a Catalunya. Les que més perill tenien són aquelles que fan processos que ja no són necessaris en la cadena de muntatge dels cotxes elèctrics, com és el cas de la planta del Prat, on es fabriquen caixes de canvi i on treballen més de 1.000 persones.
Per a aquesta planta, Seat planteja que es reconverteixi i passi a fabricar els motors elèctrics del model de vehicle més petit del grup. Això suposaria un gran pas endavant per a la planta, ja que actualment, els motors dels vehicles fabricats a Catalunya provenen de la República Txeca.
El cas de la fàbrica del Prat no és únic, la planta de la Zona Franca, on treballen més de 1.300 persones, també es veuria afectada per aquest procés d'electrificació i hi hauria parts de la planta que també quedarien obsoletes. És per això que Seat planteja destinar aquesta planta al procés final d'acoblament de les bateries.
Això no vol dir que la fàbrica de bateries de Volkswagen se situï a la Zona Franca, simplement allà s'unirien la pila i la cel·la de la bateria per enviar-les, ja llestes, cap a Martorell. Aquesta primera part de la bateria, la pila, seria la que es fabricaria a la nova fàbrica de bateries que es va anunciar des del govern espanyol i que encara no se sap on s'instal·larà.