El sindicat USO ha convocat sis dies de vaga a la base de Finnair a l'Aeroport de Barcelona, la principal a Espanya, els dies 18, 19, 25 i 26 d'agost, i l'1 i 2 de setembre, amb la voluntat de reclamar millores salarials i laborals, segons ha informat en un comunicat aquest dijous.
Precisament aquest divendres se celebrarà un acte de mediació a la Conselleria de Treball de la Generalitat entre la subcontractació de Finnair i els representants sindicals per intentar frenar la vaga, encara que si no s'arriba a un acord, el sindicat que aglutina tota la representació a la base, assegura que anirà a vaga.
Les queixes
Segons la delegada d'USO Catalunya a Finnair-Barcelona, Yasmina Maté, els 50 treballadors de la companyia a Barcelona, molts d'ells temporals, porten patint durant cinc anys i mig la precarietat de la companyia: "Ens té contractats a través d'una empresa temporal, que ni tan sols ens reconeix la categoria de tripulant de cabina" -apareixen com a auxiliars administratius, assegura-.
Ha afirmat que els treballadors estan contractats per l'empresa Atlas, dependent d'Adecco Outsourcing, que els aplica un conveni d'empresa que "no reconeix les particularitats del sector aeri". "No només és un problema de sou, sinó de compliment de la normativa de seguretat. Com auxiliars administratius, no se'ns reconeixen els riscos de la professió ni els protocols de prevenció concordes al lloc que realment exercim", ha apuntat.
A més, ha criticat la situació en la qual es troben les embarassades: "Res més que es coneix un embaràs, en aviació et donen la baixa immediata, des del dia 1, ja que la feina en vol és especialment perillosa per les gestants. Aquí, no obstant això, en ser considerades auxiliars administratives, resulta molt difícil que els facultatius donin la baixa per aquesta causa".
Sous precaris
Pel que fa a la remuneració, Maté ha lamentat que malgrat que molts dels treballadors acumulen entre 20 i 30 anys d'experiència en companyies aèries regulars, el seu sou com a tripulant de cabina se situa al voltant dels 1.200 euros al mes, 1.500 si és un sobrecàrrec, fet que ha considerat "salaris per sota fins i tot de les pitjors companyies de baix cost".
Finnair duu a terme quatre trajectes diaris, dos en cada sentit, entre Barcelona i Hèlsinki, i sis trajectes els dissabtes i diumenges, el nombre de passatgers afectats per vol ascendeix a uns 200.