Els sindicats de tripulants de cabina (TCP) de Ryanair -ÚS i Sitcpla, d'Espanya; SNPVAC, de Portugal; CNE-CSC i LBC-NVK, de Bèlgica; UIL FILT-CGIL, d'Itàlia; FNV, d'Holanda i Ver.di, d'Alemanya-, han acordat aquest divendres en una reunió a Roma convocar una nova jornada de vaga l'última setmana de setembre a tots els països que van secundar la primera al juliol i a la qual "probablement s'uniran altres països, almenys Holanda".
Els sindicats han pres la decisió de convocar la vaga després d'avaluar el "bon estat del seguiment" de les anteriors vagues i la "nul·la reacció de l'empresa". La data exacta de la vaga, segons ha explicat el responsable de Vol d'ÚS Sector Aeri, Ernesto Iglesias, es donarà a conèixer abans del 13 de setembre, data límit de convocatòria per a alguns dels països.
En la nota conjunta que han firmat els sindicats han manifestat que Ryanair continua "ignorant" les lleis europees i nacionals amb una "cultura abusiva que forma part de la companyia des de fa dècades". A més, han criticat que l'aerolínia té "un nou complement per afegir a les seves cartes amenaçadores", ja que la companyia ha informat els treballadors que els qui exerceixin dret a vaga podran patir bloquejos en les seves carreres i que no existirà cap possibilitat de trasllat per a ells.
També han fet al·lusió que els accionistes, en la junta que se celebrarà el proper 20 de setembre, tenen l'oportunitat de "redreçar" Ryanair per aconseguir un model sostenible "més adequada a l'Europa del segle XXI". Els sindicats han anunciat que seguiran la junta i que si la companyia no està disposada a fer els canvis requerits, "no tindran cap altra opció" que convocar la vaga "més gran que la companyia hagi vist". Una vegada que es coordinin tots els països, adaptant-se a les diferents legislacions, s'establirà la data de la vaga.
El compromís de Ryanair
Per la seva part, Ryanair ha emès un comunicat en el qual assegura estar disposat a reconèixer els sindicats i treballar amb ells per arribar a acords "responsables"; sempre que això no alteri el model 'low cost' de l'aerolínia.
Des de desembre de 2017, quan la junta d'accionistes va anunciar que reconeixeria els sindicats, els treballadors de Ryanair, segons l'aerolínia, "han gaudit de significatius augments de salari", millora de les condicions laborals, facilitats per als trasllats de bases i revisió dels complements per antiguitat.
D'altra banda, l'aerolínia ha comunicat aquest divendres que la junta d'accionistes ha decidit no realitzar la reducció de la flota basada en Berlín tal com van anunciar aquest estiu, que hauria passat de 30 a 24 avions.