Els sindicats de tripulants de cabina de passatgers USO i Sitcpla, així com el de pilots Sepla, han impugnat davant l'Audiència Nacional l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que l'aerolínia irlandesa Ryanair pretén aplicar a 224 treballadors.

L'argument principal de la demanda interposada pels sindicats és que l'ERO està ple de "múltiples irregularitats i incompliments" de la legislació laboral espanyola.

Ryanair va anunciar un ERO davant la decisió de tancar diverses bases espanyoles, a causa, segons l'aerolínia de baix cost, del retard en els lliuraments dels Boeing 737-MAX, la ineficiència de les tres bases insulars, l'elevat cost d'operacions i la incertesa davant el Brexit i el seu impacte a les Canàries.

La base de Girona romandrà finalment oberta tot i que es convertirà en estacional, després que els treballadors hagin accedit a passar de contractes fixos a fixos discontinus, cosa que significa que durant tres mesos l'any i de forma rotatòria es quedaran en situació d'atur.

La demanda sindical


Els tres sindicats han difós aquest divendres una nota en què expliquen que, com argumenta la seva impugnació, l'aerolínia irlandesa "no ha pogut demostrar" el descens en la demanda ni en la facturació en les operacions a les bases canàries.

Afegeixen que Ryanair "no ha acreditat els canvis en l'operativa de Girona, i l'estacionalitat de la seva activitat és una constant des de l'obertura de la base".

Pel que fa a l'endarreriment en el lliurament dels Boeing 737 MAX, la demanda sindical recorda que Ryanair preveu en el seu Informe Anual de 2019 disposar d'unes 60 aeronaus immobilitzades "com a estratègia estacional, de manera que el no lliurament d'avions no pot justificar el tancament de bases".

USO, Sitcpla i Sepla denuncien també "múltiples irregularitats" comeses per Ryanair a l'ERO des del punt de vista formal i intencional de la companyia.