La sostenibilitat es postula com clavi de futur al mercat retail post-covid, segons s'ha posat de manifest en les jornades One Home, One Planet (Una casa, un planeta) celebrades aquesta setmana i que han reunit més de 300 líders en sostenibilitat, ONG i col·laboradors de diferents àmbits.

Les jornades One Home, One Planet han reunit més de 300 líders en sostenibilitat, ONG i col·laboradors de diferents àmbits

Les dades que presenten algunes companyies confirmen aquesta tendència. És el cas d'IKEA, un dels principals exponents del sector retail a Espanya i al món, ja que ha anunciat una inversió en sostenibilitat de 600 milions d'euros el pròxim any, que s'afegeixen als 3.200 milions ja invertits.

Segons el seu CEO mundial, Jesper Brodin, en el context actual "l'aposta per la sostenibilitat és l'única manera de mirar pel futur del teu negoci". Espanya serà un dels mercats líders en els seus plans i, de fet, ja s'ha constatat en les inversions realitzades pel grup en energia solar, segons ha assenyalat Brodin a "Business Insider". "A Espanya hem estat capaços de produir més energia renovable de la que necessitem", explica, mentre destaca com els panells solars dels seus terrats i aparcaments permeten als clients carregar els seus vehicles mentre són una bona font d'ingressos per a la companyia.

El 'número dos' d'IKEA al món, l'espanyol Juvencio Maeztu, ho defineix amb les paraules "propòsit i benefici". "Hi ha gent que creu que si l'objectiu és guanyar diners, això és dolent per a la societat, o que si et dediques a salvar el planeta, l'empresa s'arruïna, però en IKEA estem demostrant que propòsit i benefici poden anar de la mà", va assenyalar.

A començaments d'any, IKEA va anunciar que havia reduït la seva empremta climàtica en un 4,3% mentre feia créixer el seu negoci un 6,5%. L'oferta de consum solar domèstic de mà d'IKEA arribarà a Espanya a finals d'any, amb la seva col·lecció Home Solar, que es ven ja en uns altres 7 mercats. "La intenció és vendre panells solars a tots els mercats el 2025", ha confirmat Jesper Brodin.

"El nostre objectiu és que totes les inversions que fem compleixin el primer criteri del negoci principal, que és IKEA; que siguin inversions sostenibles i crear impacte positiu al planeta", assenyala Juvencio.

L'empresa té en l'actualitat 546 aerogeneradors a 14 països, dues granges solars amb 1,5 milions de panells solars i més de 920.000 panells solars als terrats de les botigues i magatzems d'IKEA.

En paral·lel, la companyia defineix les que seran les seves grans línies d'actuació quant a canals de compra i distribució: més botigues urbanes i menys grans centres a les perifèries, reforç del comerç online encara que sense renunciar a la botiga física, i millora i diversificació de la distribució per fer front a l'increment de la demanda digital, accentuada pels efectes de la pandèmia.