Catalunya concentra el 18% de les startups de tot l'Estat, constatant, encara més, el gran pes del país en l'ecosistema emprenedor europeu i la condició de Barcelona com a gran hub en el sector. Segons un estudi publicat aquest dimarts per CaixaBank i l'IESE, Catalunya està per davant de Madrid (15%), el País Valencià (9%) i Andalusia (8%) en el pes a l'Estat, una distribució que en els últims anys una distribució molt similar a la d'edicions anteriors de l'estudi. Si anem per sectors, a Catalunya destaquen les startups dedicades al sector de la salut, l’alimentació, l’impacte social i l’educació, mentre que Madrid és el territori que més empreses registra especialitzades en marketplace i en serveis financers. Per part seva, la Comunitat Valenciana destaca per ser la regió amb més startups del sector de l'energia i el País Basc concentra el nucli d'emprenedors de salut més gran.
Pel que fa a l'obtenció de finançament, les mitjanes més elevades per companyia es donen a Catalunya, amb 685.000 euros aixecats de mitjana per empresa, Navarra amb 653.000 euros, Madrid (611.000) i Galícia (586.000). Segons els autors d'aquest estudi que ha radiografiat l'evolució de més de 700 empreses, els indicadors mostren un creixement destacat, una confiança més gran per part dels inversors i una elevada "maduresa" d'aquest ecosistema. Així mateix, el creixement mitjà estimat per a les empreses estudiades és superior als resultats dels estudis anteriors. De fet, el 50% han crescut l'any 2021 per sobre del 25% i la mitjana total mostra que gairebé dupliquen la seva facturació (99%). Amb tot, s'ha reduït la rendibilitat.
De fet, els sectors de la salut (9%), l'alimentari (6%), el d'impacte social (6%) i l'energia (6%) són els preferits per emprendre i els que registren més concentració de startups. Malgrat tot, els sectors que es preveu que siguin més rendibles són l’aeroespacial, ja que el 80% de les empreses d’aquest camp tenen EBITDA positiu, el sector del benestar amb un 67% d'empreses amb Ebitda positiu i el sector de l'entreteniment amb un 67% de les empreses amb ebitda positiu. El 76% de les empreses tenen el seu avantatge competitiu basat en un producte superior a la competència, amb solucions basades majoritàriament en software i plataformes (15%), data analytics (12%) i intel·ligència artificial (8%). Així mateix, gairebé un terç de les companyies analitzades (28%) disposa d'un producte completament desenvolupat, així com d'una base sòlida i diversificada de clients (22%). Respecte a model de negoci, el 43% tria el pagament per subscripció per monetitzar la innovació, mentre que el 58% opten pel B2B i un tipus d'activitat orientada al mercat professional.
Creix la mitjana de finançament
La majoria dels emprenedors participants en l'estudi (65%) afirmen que tenen com a repte principal obtenir finançament. L'informe assenyala que el volum de finançament total rebut per les companyies analitzades des de la seva creació, incloent-hi els exercicis del 2019, 2020 i 2021, arriba als 270 milions d'euros. Durant el període 2020-2021, les diverses rondes de finançament han aconseguit aixecar un total de 109 milions d'euros. Es redueix lleugerament la quantitat total respecte a l'any anterior, però s'incrementa respecte a anys anteriors l'import de finançament mitjà assolit per companyia, que ha passat de 363.000 euros de mitjana en l'estudi del 2020 a 422.000 euros l'any 2021, un 16% més.
Per origen, l'estudi constata que el finançament continua procedint majoritàriament de fons propis (55%) seguit de les aportacions de familiars i amics (13%), la participació de Business Angels (12%) i inversors de capital de risc (9%). Així mateix, les startups analitzades han aixecat 33 milions d'euros en finançament públic, 30 milions d'euros en subvencions i premis i 27 milions d'euros finançament bancari.