A Catalunya hi ha més de 1.900 startups i moltes d'aquestes han estat presents aquesta última setmana al Mobile World Congress que s'ha celebrat a Barcelona. Des de fa vuit anys, però, les startups tenen un congrés especial dedicat a elles, el 4 Years From Now, un espai dinàmic on poder-se donar a conèixer i obtenir, qui sap, l'atenció d'un gran inversor o aconseguir nous clients. Dins d'aquest espai, ElNacional.cat ha pogut parlar amb vuit d'aquestes empreses emergents catalanes que es dediquen a sectors molt diversos i que ofereixen productes igualment diversos, des d'un armariet per rebre paquets o comandes, fins a una nevera per conservar mostres biològiques o un espectacle amb drons.
La majoria d'aquestes empreses estan apadrinades per grans administracions públiques, com per exemple el Govern, l'Ajuntament de Barcelona, o també d'altres privades, com el Banc Sabadell o CaixaBank. Sigui com sigui, totes elles arriben a aquesta cita mundial amb ganes d'explicar el que fan.
Comencem aquest recull d'empreses emergents catalanes presents al MWC amb iMotion analytics, que, a través de càmeres de vídeo i la intel·ligència artificial, són capaços de proporcionar anàlisis sobre tota mena de moviments dins d'un espai determinat. Per exemple, són capaços de comptar les persones que entren i surten d'un espai concret, calcular el temps que cadascú hi passa dins i on passa més temps la gent o si la gent va en grup o sola. Tot això permet a les empreses tenir més dades per conèixer els seus clients i saber què han de millorar perquè l'experiència sigui més bona o saber on és millor posar una senyalització concreta o publicitat.
Actualment, per exemple, els podem trobar a les estacions de Renfe, on a més de controlar l'accés dels viatgers, també poden veure si s'apliquen correctament les mesures per prevenir la covid o si algú s'acosta massa a les vies de l'estació. Tot plegat, permet a Renfe, per exemple, posar uns o altres missatges per la megafonia de les diferents estacions. Precisament, l'arribada de la covid els va fer pivotar el negoci i van passar de fer lectures biomètriques, que amb la mascareta són pràcticament impossibles de fer, per anar cap a la lectura de codis de barres o QR en magatzems, per tal d'agilitzar la feina i optimitzar-la.
Actualment, iMotion ja és una empresa consolidada, té més de sis anys de vida i té quasi 20 persones en plantilla i ja han aconseguit aixecar diverses rondes de finançament i han aconseguit expandir el seu negoci fora de les fronteres catalanes i internacionalitzar-se.
Anar a l'hospital per primera vegada sempre fa impressió, per no dir, directament, por, sobretot quan encara ets un infant. Aquesta és la problemàtica que ha tractat de revertir Nixi for Children, que es dedica a explicar als nens i nenes què es trobaran el primer cop que vagin a l'hospital per a un tractament o malaltia greu a través d'una experiència de realitat virtual. Dins d'aquesta experiència immersiva, des d'aquesta empresa catalana mostren als infants com són les parts de l'hospital que es trobaran, és a dir, com és un quiròfan o el que podria ser la seva habitació.
Aquesta experiència que proporciona l'empresa catalana consisteix en un kit, que val 25 euros, que conté unes ulleres de realitat virtual, un llibret d'activitats, uns dibuixos per a acolorir, les instruccions d'ús i un certificat de valentia per als joves pacients, i està pensat perquè les famílies puguin preparar-se per a l'experiència de forma completament autònoma. Tot plegat, encara que aparentment pugui semblar una ximpleria, permet que els infants arribin al centre hospitalari amb menys ansietat i necessitin menys sedació, tal com ha demostrat un estudi que han fet juntament amb l'Hospital Germans Trias i Pujol (Can Ruti).
Aquesta empresa va néixer l'any 2019 a través d'un procés de crowdfunding i, avui dia, Nixi for Children compta amb 9 treballadors i són una empresa completament rendible. Ara bé, ja estan pensant a anar cap al següent pasm que és fer el salt a l'estranger, internacionalitzar-se. Per això, estan preparant-se per començar a buscar la primera ronda de finançament cap a la tardor d'aquest 2022.
[banner-AMP_0]
Sempre fa mandra rebre aquell missatge de la companyia de repartiment que et diu que no t'han pogut entregar un paquet perquè no eres a casa. Ja fa anys que van començar a aparèixer els armariets per tal de rebre els paquets i evitar aquest missatge, però ara l'empresa catalana Columat s'ha proposat millorar-los. Concretament, aquesta empresa es dedica a implementar punts de recollida per a les compres de comerç electrònic, siguin del tipus que siguin, treballen amb retail, productes frescos de supermercats i mercats municipals i fins i tot farmàcies, tot plegat, amb l'objectiu d'optimitzar i simplificar l'última milla.
La implantació d'aquests armariets permet, en primer lloc, reduir l'impacte ambiental de la distribució de l'última milla, ja que el paquet sempre s'acaba entregant, per tant, també redueix els costos. I per últim, també permet a les empreses o coworkings amb aquest servei simplificar la gestió de la paqueteria. A més, des de l'empresa ofereixen a negocis poc digitalitzats una plataforma per tal de facilitar l'ús dels armariets, que consisteix que el client final rep un QR que li permetrà obrir l'armariet quan pugui recollir el paquet.
Cada cop la logística és més important dins de la cadena de valor de qualsevol producte o servei. Això ens està portant a un perfeccionament del procés que arriba fins a límits realment impressionants. Aquest és el cas de Groenlandia Tech, que té per objectiu optimitzar i donar traçabilitat al transport de mostres biològiques entre els CAP i els laboratoris, ja que actualment entre un 7 i un 12% de les mostres arriben als laboratoris en estat no òptim. Segons comenten des de l'empresa, adquirint el seu producte, permetria un estalvi d'entre 6 i 12 euros per mostra i, entre altres coses, veure els punts negres del transport, és a dir, allà on es produeixen més afectacions.
Tot plegat seria possible gràcies a la nevera portàtil que han desenvolupat, Nuuk, que és la primera nevera amb connectivitat feta amb EPP, un material molt lleuger, resistent i que pot mantenir molt bé la temperatura interior. Això permet que tingui geolocalització per GPS, control de la temperatura, saber qui obre o tanca la nevera i també saber si pateix caigudes o cops forts, dades que arriben als clients digerides perquè les puguin llegir de manera ràpida i senzilla.
Vídeo: Marc Ortín
[banner-AMP_1]
Si no tens gaire mà per a la cuina, descobrir aquesta startup catalana segurament t'interessa. Bronze technologies es dedica al desenvolupament de software amb intel·ligència artificial i han decidit aplicar-lo a la cocció d'aliments. Concretament, estan aconseguint que un electrodomèstic, des d'una torradora a una barbacoa, pugui arribar a saber quan un aliment està en el punt de cocció perfecte per a tu i aturar-se. En definitiva, poder gaudir de les torrades com més t'agradin sense haver de patir.
El que han fet és col·locar una càmera dins d'un electrodomèstic i, a través de la IA, ensenyar-li quan un aliment concret està fet al gust del consumidor, amb la qual cosa els diferents dispositius passen a ser completament autònoms o semiautònoms. De moment, ja tenen la primera aplicació pràctica: una torradora, a la qual li demanes el color de la teva torrada a través de la "cuina de precisió de color", la tindràs com més t'agrada. Ara bé, si vas a la botiga, no trobaràs aquest electrodomèstic marca Bronze, perquè ells desenvolupen software que posteriorment faran servir les grans empreses.
Actualment, aquest projecte ja té un any de vida i ara el que busquen és començar a rebre finançament privat. El primer pas, segons asseguren a ElNacional.cat, seran unes proves de concepte per aplicar la seva tecnologia en una barbacoa, tot plegat amb l'objectiu d'arribar al mercat. En aquest primer any de vida també han aconseguit finançament públic a través de Barcelona Activa i ACCIÓ.
T'imagines poder anar pel carrer amb unes ulleres aparentment normals, però que en realitat et permeten experiències de realitat augmentada i virtual? Doncs això és precisament el que s'ha proposat l'empresa catalana Inmersia. Concretament, aquests catalans el que volen és posar al mercat unes ulleres d'ús diari que no siguin ni tan aparatoses ni cares com les que veiem actualment. Tots estarem d'acord que unes ulleres de realitat virtual no són funcionals per anar a passejar per la Barceloneta i que les ulleres de realitat augmentada, com les Google Glass, són molt cares, doncs la idea ha estat fusionar aquestes dues ulleres i fer-les accessibles.
A hores d'ara, Inmersia encara no té ulleres al mercat, i es troben treballant juntament amb la UPC en el desenvolupament del sistema òptic. Per acabar de fer realitat aquest primer producte, ja asseguren que buscaran aixecar alguna ronda de finançament i així poder presentar el primer prototip. Una de les parts bones de les ulleres és que si ja en portes, amb aquest nou model podràs adaptar-hi la graduació, cosa que fins ara no és habitual i que s'adapta a la llum que rep l'ull per tal d'enfosquir o aclarir la lent.
Vídeo: Marc Ortín
[banner-AMP_2]
L'automatització de processos està arribant a poc a poc a tots els espais de la nostra vida, també als pagaments. Fa uns anys va arribar el contact less, i la pròxima pot ser que puguem pagar en un restaurant sense la intervenció d'una segona persona. Això és el que està explorant Proppos, una empresa catalana que ha aconseguit desenvolupar un software que a través d'una càmera és capaç d'identificar els productes alimentaris, i agrupar-los en cas que sigui necessari, que has escollit en un restaurant autoservei o una cantina i sap automàticament quant costen i et permet pagar-ho sense que intervingui una persona. Actualment, ja estan portant a terme els primers casos d'ús a Itàlia i Catalunya i estan buscant rondes de finançament per tal de poder seguir creixent i assegurar la bona implantació de la internacionalització.
No totes les empreses innovadores ens han de facilitar la vida, dins de les idees disruptives també hi ha espai per a l'entreteniment, per fer-nos gaudir. Aquest és el cas de Flock Drone Art, una empresa catalana que es dedica a fer espectacles de llum amb els seus drons autoproduïts. Específicament, el que fan és programar un espectacle a través d'un software per tal que totes les màquines estiguin completament coordinades, amb els quals poden fer pràcticament de tot, des d'escriure paraules fins a dibuixar logotips a l'aire o combinar els drons amb música.
El projecte ja compte amb més de tres anys de vida i la idea va sorgir de la unió entre un enginyer especialitzant amb el GPS, un organitzador d'esdeveniments i un dissenyador gràfic. Actualment, ja són una plantilla de 5 treballadors i segueixen buscant finançament per tal de ser més treballadors i poder arribar a fer més espectacles de forma simultània amb l'objectiu final de poder executar-los també arreu de la Unió Europea.
Vídeo: Marc Ortín