La presència de dones al món de la tecnologia i la innovació és escassa, i ja fa temps que és un debat present al món empresarial. De fet, l'ecosistema emprenedor només compta amb un 22% de dones. Avui, el congrés d'emprenedors paral·lel al Mobile World Congress, el 4YFN, també se n'ha fet ressò amb la conferència 'El talent femení com a principi i avantatge competitiu' sota el paraigües de BStartUp del Banc de Sabadell.
Un debat a cinc bandes amb noms femenins potents del món de l'emprenedoria, com la presidenta executiva d'Holaluz, Carlota Pi; la fundadora i CEO de Spain StartUp, Maria Benjumea; la fundadora de Mujeres Tech, Cristina Aranda; la directora general d'Amadix, Rocío Arroyo i la CEO i cofundadora de AllWomenTech, Laura Fernández.
Sovint es parla de la necessitat d'incorporar dones a les empreses, tant per temes morals i socials com per l'eficiència econòmica que representa, però encara estem lluny d'un ecosistema empresarial paritari. Els avantatges de comptar amb diversitat de gènere a l'empresa, així com diversitat d'edats, cultures i llengües, és un tema molt teoritzat i provat, però poc practicat. I si a més aquestes empreses són tecnològiques o científiques, la ràtio encara es comprimeix més. A les dones els fa por la tecnologia? Al diner li importa el gènere? Preguntes, respostes i una màxima: "Cal fer la tecnologia més sexi".
Dones, un avantatge competitiu
"Les dones ens hem de convèncer a nosaltres mateixes que podem arribar on vulguem", afirmava Maria Benjumea. I és que sovint es diu que les dones no es creuen el seu potencial i "no se saben vendre". "La societat vol dones", assegura Benjumea, "perquè som el 50% del talent mundial i som molt bones portant empreses".
Per la seva banda, Carlota Pi assegura que "tenir talent femení en una empresa és una oportunitat i un avantatge competitiu molt gran". Un dels problemes que apunta Pi és que moltes vegades costa de trobar dones al sector, "però sí que n'hi ha, només s'ha de saber buscar bé".
Seguint l'argument de Pi, Laura Fernández apunta que contractar dones pels equips de les empreses és "certament un avantatge competitiu, però no només a nivell econòmic sinó també a nivell social". Trencar estigmes en la tecnologia com a manera de dirigir.
Fer la tecnologia "més sexi"
Certament, la quantitat de dones que busquen feina al sector tecnològic i enginyeril és, de lluny, molt més escassa que els homes. I perquè passa això? Segons Cristina Aranda, un dels grans problemes és l'educació que se'ls dona a les noies, i "el que cal és que tinguin clar que es poden dedicar al que elles vulguin, sense estigmes de gènere".
Un dels reptes és, doncs, "fer la tecnologia més sexi, femenina, atractiva per les dones", de manera que no sigui una porta tancada d'entrada. "Ensenyar-los que podem canviar el món", acaba Aranda. A més, la invisibilització de la dona al llarg de la història és un problema afegit: "Només apareixen un 8% de dones als llibres de text de l'escola", afirma.
Per últim, Pi relaciona aquest problema educatiu amb un altre concepte: el llenguatge. "Només canviant 'Escola d'enginyers' per 'Escola d'enginyeria', sense condicionar per sexe, el nombre de matrícules femenines augmentaria en escreix", apunta.
En definitiva, molt per fer i encara més per aprendre. Avui dia, amb la tecnologia i la revolució digital sembla que tot és possible. La revolució de la dona també hi té cabuda aquí.