A Espanya el 2020 es van tirar a les escombraries més de mil milions de kilograms d'aliments, uns 31 kilograms per persona. Del total dels productes malbaratats, les fruites i verdures van representar el 45%. Amb aquestes xifres i un amic productor de pera i poma, tres joves de Lleida van decidir fundar Talkual, una empresa per acabar amb aquest malbaratament alimentari. "La idea va sorgir al parlar amb el Marc, un amic d'aquí que és productor de fruita. A la central familiar que tenen a Bellpuig (Lleida) tiraven les pomes i les peres amb mal aspecte, però que encara estaven bones. Jo li preguntava els motius, però em deia que només era un problema estètic, que les grans superfícies no volien aquest tipus de fruita lletja i que per això les havien de tirar", comenta l'Oriol Aldomà, un dels fundadors, en una entrevista amb ElNacional.cat. Amb aquesta premissa, el jove lleidatà va començar a emportar-se les peres i les pomes que la família del Marc havia de llançar, i així ell, la seva família, amics i coneguts s'alimentaven de fruita de qualitat i d'aquesta manera la central no havia de llançar el que es descartava.
Malbaratament alimentari
A poc a poc, i donant voltes a la idea, van començar a investigar i van veure que als productors de bledes, porros i carabasses, entre d'altres, els passava una cosa similar; havien d'apartar i posteriorment tirar les fruites i hortalisses perquè els supermercats i grans superfícies no els hi acceptaven. Amb capital propi "molt petit" i amb molta il·lusió, els germans Oriol i Roger Aldomà i Marc Ibós van decidir arrancar Talkual, una empresa amb seu a Bellpuig per posar fi al malbaratament alimentari. "Rescatem fruites i verdures imperfectes estèticament, però bones per poder menjar", indica Aldomà, que es continua preguntant el motiu pel qual les grans companyies tiren els aliments perquè no compleixen amb els estàndard dels criteris estètics.
Com funciona? La compra es fa a través de la pàgina web de la companyia, que ofereix l'opció de subscriure's per rebre la caixa de productes setmanalment o cada dues setmanes. Si l'usuari és nou, hi ha la possibilitat de demanar una caixa sense subscripció pagant un increment residual per provar-ho. L'empresa envia les caixes a domicili i l'usuari pot escollir la mida. Hi ha una caixa d'entre 9 i 10 kilograms de fruita i/o verdura variada i una altra d'entre 13 i 15 kilograms. "Com a novetat, d'aquí a pocs dies incorporarem la de 6 kilograms. Els clients ens solen demanar les caixes bisetmanals i creiem que amb aquestes més petites la gent podrà tenir la fruita i la verdura més freqüentment", indiquen des del negoci lleidatà. A les caixes hi ha fruita, verdura o ambdues i el client pot descartar fins a sis productes. "El que menys ens demanen són el card, les cols de Brussel·les, el codony, el nap i la remolatxa, a més de les fruites no massa freqüents com el caqui i la xirimoia. Per contra, el mango o l'alvocat sempre ens els demanen", assegura. Tot són productes de temporada i nacionals. "No tindrem una fruita tot l'any perquè ve d'un altre país, res és de fora i el que no es produeix a Lleida ve d'altres llocs d'Espanya. Les mandarines són de Xerta, les xirimoies venen de Múrcia i els alvocats els porten de Màlaga. Seria incongruent haver de demanar la fruita i la verdura d'altres països per acabar amb el malbaratament. D'ençà que vam començar hem ajudat a 90 agricultors, i volem continuar així", afegeix Aldomà.
775.000 kg de fruita i verdura rescatada
Talkual compta amb més de 2.200 subscriptors actius i el principal públic objectiu són dones d'entre 26 i 45 anys. Com que és venda directa dels productors de fruita i verdura, els preus són inferiors als del mercat. "Segurament som l'ecommerce de venda de productes més econòmics que hi ha actualment", afirma Aldomà, que recorda que "tot i que els articles per fora no siguin perfectes, continuen sent molt bons per dins". El projecte es va posar en marxa a finals del 2019 i el febrer del 2020 va començar amb els enviaments. "Un mes després va esclatar la pandèmia, però a nosaltres ens va anar molt bé", assenyala Aldomà. L'ecommerce, que en els seus inicis es deia Imperfectus, va facturar 800.000 euros el 2021 i aquest any preveuen arribar als 1,5 milions d'euros.
El negoci compta amb 1.400 comandes setmanals i en dos anys i mig han rescatat 775.000 kilograms de fruita i verdures. Com a objectius, l'empresa vol duplicar la xifra de clients i multiplicar per dos la facturació de cara a l'any vinent. Un dels fundadors de Talkual explica que fa cinc mesos que venen també a companyies i que negocis com Decathlon o Vall Companys ja confien en ells. "La finalitat és enviar caixes de fruita també a les empreses, muntar córners pels treballadors i que a la llarga també puguem enviar sucs per reduir encara més el rebuig. Per què els que fumen o prenen cafè poden parar uns minuts i, en canvi, els que prenen fruita no?", es qüestiona Aldomà, que espera que moltes empreses se sumin a la proposta.
Talkual a les empreses
Més enllà d'anar als altres negocis, TalKual no deixa de banda als seus subscriptors. Per aquest motiu, des de la companyia demanen cada cert temps als usuaris que valorin la plataforma, que comentin la seva experiència i què afegirien a les caixes més enllà de la fruita i la verdura. "En un any volem que el client es pugui personalitzar la caixa, que si li agraden molt les mandarines en pugui demanar un quilo més i que a la llarga hi hagi altres productes". Quins serien? Des d'ametlles fins a oli o espirulina, passant per les nous i les avellanes. "Aquí tenim grans productors de fruits secs, però fer una comanda de 10 quilos d'ametlles no és massa rendible pel consumidor. En uns mesos ens plantegem afegir-hi una bosseta de fruits secs a les nostres caixes i potser ampolles d'oli o altres productes", argumenta l'emprenedor.
Finalment, sobre com veu TalKual en cinc anys, Oriol Aldomà espera que els objectius a curt termini —muntar córners a les empreses, personalitzar les caixes i enviar paquets de sis quilos— es puguin fer realitat i en un futur es pugui repicar el model a Portugal. "El malbaratament alimentari no només és un problema d'aquí, sabem que en altres països també passa i poder repicar el model de negoci que hem començat a altres llocs seria fantàstic. Començaríem per Portugal, però més endavant seria interessant poder-ho fer a França o Itàlia". "No perdem la identitat, parlarem amb productors d'allà que tinguin dificultats similars als nostres i treballarem perquè cada vegada es tirin menys fruites i productes". Des de Bellpuig tenen clar que del total de la collita, el 60% serà bona, el 20% seran fruites i verdures "lletges" i que el 20% restant tindran picades, cops o altres desperfectes que faran que els aliments es produeixin molt de pressa. "Amb els 17 treballadors que som i el parell més que incorporarem ben aviat esperem continuar lluitant per acabar amb aquests criteris estètics i el malbaratament imposat per les grans superfícies", acaba Aldomà.