Al Govern espanyol se li acaba el temps. L'Executiu del PSOE hauria de decidir aquest divendres, durant el polèmic Consell de Ministres que se celebrarà a la Casa de la Llotja de Mar de Barcelona, si amplia la concessió de la plataforma petrolera Casablanca de Tarragona, com li demanen sectors empresarials, la Cambra de Comerç i les confraries de pescadors, entre d'altres. En cas que no hi hagi pròrroga, la planta haurà de parar màquines i tancar el dia 27 de desembre, deixant més de 120 persones sense feina i una pèrdua de riquesa considerable al territori, i és per aquest motiu que el sector econòmic tarragoní s'ha mobilitzat durant les últimes setmanes i urgeix la renovació de la concessió el més aviat possible. 

La plataforma Casablanca, situada a la costa tarragonina, és propietat de Repsol i és l'única plataforma petrolera d'Espanya. Produeix actualment uns 2.000 barrils de petroli al dia, el que equivaldria -a preus actuals de 60 dòlars per barril- a uns 110.000 euros de riquesa diària. És, doncs, l'única producció pròpia de petroli que té l'Estat, cosa que rebaixa el nombre de barrils importats i permet equilibrar en certa mesura la balança comercial.

De fet, la concessió de producció d'hidrocarburs va ser atorgada el desembre del 1979 per un període de 30 anys, amb possibilitat de dues pròrrogues addicionals de 10 anys cada una. Ara, la instal·lació acaba amb la primera pròrroga i queda a l'espera del que decideixi el Consell de Ministres, que en cas que aprovés la pròrroga, seria l'última que podria concedir per llei. 

Així doncs, tot està en mans de la política, cosa que preocupa a la companyia petrolera, ja que en cas que no es prorrogui la concessió aquest mateix divendres, Repsol haurà d'aturar màquines perquè la concessió acaba el dia 27 a les 23:59. En cas que s'aprovés la concessió més tard, el fet d'aturar i tornar a posar en funcionament la plataforma és una qüestió de "gran dificultat", segons asseguren fonts de la companyia a El Nacional. Les fonts expliquen que el problema de la concessió de la pròrroga és "el silenci administratiu", ja que, segons expliquen, ja fa més d'un any que s'hauria d'haver decidit. 

Implicacions al territori

La plataforma Casablanca genera activitat empresarial i contractes de serveis principalment a les comarques de Tarragona per un valor aproximat de 16 milions d'euros l'any. D'aquests, fins a 7 milions correspondrien a la contractació d'empreses i serveis dins les comarques tarragonines, com ara compra de combustible, serveis logístics, serveis de duanes, etcètera. 

Alhora, des de Repsol asseguren que no seguir treballant els últims 10 anys de pròrroga de la concessió que els queda implicaria una pèrdua d'inversions totals en el període de prop de 150 milions d'euros. A més, la plataforma dona feina fins a 120 persones, amb llocs de treball altament qualificats i ben remunerats, que es quedarien al carrer en cas que s'haguessin de parar màquines. En aquest sentit, els sindicats UGT i CCOO ja estan duent a terme accions per reivindicar la importància que la plataforma segueixi funcionant. 

A més, l'empresariat del territori considera que la plataforma és una oportunitat per l'activitat econòmica de les comarques tarragonines, i asseguren que "sempre hem tingut una molt bona relació amb Repsol". El secretari de la Federació Catalana de la Confraría de Pesca, Mario Vizcarro, assegura que "la gestió de Repsol és molt positiva pel sector pesquer" ja que "no només dinamitza l'economia de la zona", sinó que té "moltes altres avantatges" pels pescadors. 

"Ens aporta seguretat", explica Vizcarro, "ja que la plataforma té una antena que repeteix senyal mòbil, cosa que permet que puguem comunicar-nos per mòbil quan estem a alta mar, per exemple". A més, Vizcarro explica que als voltants de la plataforma s'hi ha format un reservori de peixos, "un escull fantàstic que a nosaltres ens va molt bé perquè vivim de les captures". I és que el sector pesquer ha estat un dels grans beneficiaris de la plataforma, i asseguren que "seria una llàstima que s'hagués de tancar". 

L'empresariat de la zona, a favor de la pròrroga

No només els pescadors volen la continuïtat de la plataforma Casablanca de Repsol. De fet, des de la Cambra de Comerç de Tortosa denuncien aquest "silenci administratiu" que retarda la decisió de la pròrroga, i consideren "molt perjudicial pel nostre territori que una empresa hagi d'abandonar o paralitzar la seva activitat per unes dilacions o davant de l’absència d’una resolució administrativa, fins l’extrem de dificultar o impedir la seva activitat empresarial".

Així doncs, des de la Cambra de Tortosa urgeixen al govern espanyol a "prendre l’acord de prorrogar l’activitat a una empresa que compleix escrupolosament en tots els requisits necessaris per dur a terme l'activitat extractora plenament ajustada a la normativa vigent en aquesta matèria". A més, des de la Cambra denuncien el fet que "és incomprensible que per l’absència o retard en dictar una resolució administrativa és paralitzi l’activitat d’una explotació petrolera, generant un greu perjudici econòmic i deixant les inversions productives totalment inoperants". 

I és que aturar l'activitat de Casablanca tindria també altres afectacions al territori. D'una banda, suposaria un descens de l'activitat de diverses infraestructures de la zona, com l'aeroport de Reus o el port de Sant Carles de la Ràpita, que és la base de tots els vaixells de suport a l'activitat de la plataforma. Amb tot, la decisió està en mans del govern de Sánchez, i s'hauria de decidir en aquest Consell de Ministres, tot i que les fonts consultades per aquest diari asseguren que no saben ni si aquest assumpte forma part de l'ordre del dia del 21-D.