La rebaixa dels impostos dels carburants, sota la lupa. Els tècnics del Ministeri d'Hisenda (Gestha) han advertit aquest dilluns que hi ha "poc o cap marge" per abaixar els impostos de la gasolina. Es tracta d'una qüestió que ha començat a plantejar-se després que els preus s'hagin disparat a Espanya i arreu d'Europa, a causa de la guerra a Ucraïna. Així s'ha pronunciat també el secretari general de Gestha, José María Mollinedo, que ha afirmat que no es pot baixar l'IVA a la gasolina perquè Espanya està "harmonitzada" amb la Unió Europea, i aplica les mateixes quotes en tots els països. De fet, Mollinedo es posiciona a favor d'augmentar la tributació dels carburants per a apropar-la a la mitjana europea.
Per contra, Gestha proposa atacar l'arrel de la dependència energètica espanyola, per la qual cosa demana que s'aprovin incentius fiscals a l'impost sobre Societats i a l'IRPF a la producció i ús d'energies substitutives del gas i combustibles derivats del petroli. També planteja ajudes directes per als sectors agropecuaris més afectats per l'augment del preu de l'energia arran del conflicte bèl·lic a l'est d'Europa. En aquesta mateixa línia, també reclama una baixada transitòria dels impostos que paguen els transportistes, també per pal·liar l'increment que han hagut d'assumir en la despesa de carburants.
Escalada de preus
En les últimes setmanes, el preu de la gasolina s'ha disparat exponencialment arrossegada per l'alt cost del petroli als mercats internacionals i la guerra a Ucraïna. Tant és així que dijous passat per primer cop a la història la gasolina va superar els dos euros per litre, un nou màxim històric. L'única que va superar aquesta xifra va ser la gasolina sense plom 98, mentre que la resta de carburants van quedar-se per sobre dels 1,8 euros/litre i marcant també màxims històrics, sent el gasoil A la menys cara amb 1,83 €/litre. La benzina sense plom 95 costava aleshores 1,859 euros el litre i el gasoli A+ pujava fins als 1,9 €/litre, segons les dades del portal Diésel o Gasolina. Tot plegat vol dir que si vols omplir un dipòsit de 50 litres, te n'aniràs prop dels 100 euros, pràcticament 30 euros més que fa un any.
L'alternativa francesa
Davant d'aquesta situació, que s'ha repetit arreu d'Europa, altres països ja han començat a aprovar mesures. És el cas de França, on el preu del litre del carburant serà parcialment subvencionat pel govern. A partir de l'1 d'abril i durant quatre mesos s'aplicarà un "descompte al sortidor de 15 cèntims per litre" per a tots els francesos, amb la intenció de fer front a l'escalada dels preus del combustible, segons va anunciar dissabte passat el primer ministre francès, Jean Castex, al diari francès Le Parisien. Aquesta mesura costarà uns 2.000 milions d'euros a l'Estat, i afecta tant les llars com les empreses, i serà "vàlida per a tots els combustibles", va precisar el president del govern, que demanava a les companyies petrolieres i als distribuïdors fer un pas similar. "Per un dipòsit ple amb 60 euros, se'n podran estalviar 9", va detallar Castex.