Telefónica ha presentat avui a Talavera de la Reina (Toledo) el primer cas d'ús de 5G amb un minibús elèctric EZ10 de conducció autònoma, la qual cosa suposa la fita inicial del projecte Ciutats Tecnològiques 5G presentat per l'operadora el gener passat.
Es tracta la primera demostració 5G que fa ús de la banda 3,5 GHz en mobilitat i consisteix en un vehicle elèctric autònom de la companyia EasyMile en què s'ha instal·lat un terminal 5G d'Ericsson i la plataforma de CarMedia Solutions per gaudir de continguts multimèdia, serveis digitals i d'aplicacions d'oficina virtual durant el trajecte. La cobertura 5G es proveeix a través d'una unitat mòbil de Telefónica on s'ha desplegat una antena 5G d'Ericsson.
Amb aquest exemple es mostren les capacitats del 5G mentre discorre la conducció autònoma, en concret, l'alta capacitat de transferència de dades i ultra baixa latència a través de la descàrrega en streaming de continguts d'alta definició; la creació d'un entorn de treball al vehicle amb aplicacions d'oficina virtual i l'assistència a la conducció remota a partir de l'anàlisi i processament de les dades de telemetria enviades per un vehicle autònom en temps real.
Javier Gutiérrez, director d'Estratègia i Desenvolupament de Xarxa i Infraestructures TU de Telefónica Espanya, destaca que "la tecnologia 5G té molt a aportar en l'àmbit del vehicle connectat. A més de la descàrrega de continguts multimèdia els vehicles autònoms generen, a partir de la informació recollida pels sensors, fins i tot 4TB d'informació diària pel que es requereix d'una gran amplada de banda per transferir aquestes dades en temps real a punt de la xarxa i d'una latència extremadament baixa. Tot això de cara a processar conjuntament les dades rebudes pels vehicles d'una determinada àrea i procedir a la presa de decisions, augmentat d'aquesta manera la seguretat en entorns vehiculars".
Per la seva part, Jorge Navais, director per al compte Telefónica d'Ericsson España, assegura que "en tan sols 5 anys, el 20% de la població mundial comptarà amb cobertura 5G, tecnologia que tindrà un enorme impacte en l'experiència dels usuaris i la transformació digital de les ciutats i indústries. Ericsson ha firmat 39 acords per iniciar proves de 5G al món i per al desenvolupament de casos d'ús com el que presentem avui. Amb aquesta demostració, obrim una finestra al futur mostrant com les capacitats del 5G poden beneficiar la conducció autònoma, un exemple del gran ventall de noves possibilitats del 5G, que permet a Ericsson i Telefónica posicionar-se com a líders en la transformació d'Espanya cap al 5G".
El vehicle elèctric d'EasyMile va equipat amb la tecnologia més avançada en conducció autònoma, integrant nombrosos sensors (LIDAR, GPS, videocàmeres) que permeten analitzar l'entorn i crear un mapa tridimensional. El vehicle autònom, en estar permanentment connectat, pot gestionar-se remotament permetent l'accés en temps real a les seves dades de telemetria internes (sensors, localització extremadament precisa, velocitat, rang de gir, etc), de manera que es pot actuar sobre ell en qualsevol instant.