Telefónica ha patit un ciberatac i ha recomanat a alguns dels seus clients que canviïn la clau del wifi. L'empresa ha detectat una bretxa de seguretat en alguns equips de clients de Movistar i d'O2, però assegura que no ha afectat dades personals com el nom, l'adreça, la facturació o les dades bancàries. Els atacants, però, han pogut accedir a dades de dispositius associats al número de telèfon fix dels clients, com per exemple el rúter. Així, han tingut accés a la marca del rúter, el nom de la xarxa wifi i la clau.
Per aquest motiu, Telefónica s'ha posat en contacte amb els clients afectats a través d'un correu per explicar-los el ciberatac. En el missatge, l'empresa detalla que ha detectat un "accés no autoritzat" a les dades tècniques o de configuració d'alguns equips que presten serveis associats al número de telèfon fix, com ara el rúter, el descodificador de la televisió o l'amplificador del wifi.
Amb les dades obtingudes, els atacants podrien connectar-se a la seva xarxa d'Internet —això sí, si estiguessin prou a prop— i per això, Movistar i O2 recomanen als seus clients actualitzar la contrasenya del wifi. Des de l'empresa de telefonia, però, matisen que és molt complicat que s'arribin a connectar perquè les dades del wifi obtingudes en el ciberatac no estan associades a cap nom o adreça. Així doncs, es tractaria d'una mesura preventiva.
Com es pot canviar la clau del wifi?
Movistar ha publicat una guia per ajudar els clients a canviar la contrasenya del wifi. Per fer-ho, recomana accedir al "portal Alejandra", una web creada per configurar el wifi. Allà, caldrà iniciar sessió a l'àrea privada de "Mi Movistar" i un cop dins apareixeran les dades del rúter associat al perfil. Per canviar la clau, s'ha de fer clic sobre l'apartat de WiFi/Contrasenyes i, des d'allà, introduir una nova clau alfanumèrica de 8 caràcters, com a mínim.
En el cas d'O2, primer caldrà mirar l'adhesiu que hi ha al rúter, on hi ha una adreça web i una clau sobre un codi de barres. Un cop dins de la web, s'ha d'accedir al "Menú" i buscar el comandament "Canvi de contrasenya del rúter".
Movistar ja va patir un ciberatac fa un any
El desembre de 2021, Movistar va patir un altre ciberatac. En aquella ocasió va informar els clients a través d'un SMS, i igual que en aquest cas, no es van extreure dades delicades com ara informació bancària, contrasenyes o registres de trucades. Això sí, aquell ciberatac va suposar que tercers no autoritzats accedissin a les "dades bàsiques i d'identificació, les dades de contacte o la informació sobre els productes i serveis contractats" dels clients de l'empresa.