Problemes de colesterol? Celiaquia? Intolerància a alguns aliments? Amb tot d'interrogants i poques respostes, l'emprenedora gironina Diana Ballart va decidir arrancar un negoci per detectar malalties pels més menuts. Malalties que de primeres no es poden percebre, però que si no es localitzen i tracten, a la llarga poden passar factura. A través d'un caramel intel·ligent i en pocs minuts, The Smart Lollipop permet detectar i diagnosticar malalties com la hipercolesterolèmia o la celiaquia. "La gran majoria de tractaments són a través de la sang, dolorosos i lents, amb aquest caramel intel·ligent el resultat apareix en 10 minuts, a través de la saliva i de forma positiva, ja que no hi ha ni punxada, ni agulles ni angoixa", assenyala la fundadora del projecte a ElNacional.cat. "La gent no ho sap, però a través de la saliva i de la suor es pot obtenir informació", afegeix la directiva, que assegura que malalties com la malària es poden detectar a través d'aquest fluid. El projecte està en fase d'investigació i està previst que surti al mercat a finals del 2024. L'equip el formen sis persones, entre les quals hi ha Lorena Toda, directora d'estratègia comercial, Roger Gràcia, director mèdic del projecte, a més de la Diana Ballart, que és la CEO de la companyia. 

Com funciona? Hi ha dos sabors i dos colors diferents, un per detectar l'hipercolesterolèmia i l'altre la celiaquia. "La idea és que aquest caramel intel·ligent compti amb un color per cada malaltia i que tots els dispositius tinguin un preu similar", indica Ballart. De fet, explica que aquestes piruletes estaran lliures de sucres i de proteïnes i que fins ara ja han provat diferents gustos. Avui dia no existeix cap producte similar, és innovació disruptiva i està en fase d'investigació. "L'objectiu és solucionar un problema que no està resolt, fins ara s'està mirant amb la sang, però no és ni pràctic ni eficient", remarca l'emprenedora. 

Piruleta intel·ligent

A principis de setembre The Smart Lollipop va tancar una ronda de finançament de 320.000 euros per començar els estudis clínics a hospitals, a més dels tràmits reguladors necessaris per testar i desenvolupar per complet el seu prototip de caramel intel·ligent. La inversió va ser liderada per Ship2B Ventures i va comptar amb la participació d'EconomistesBCN, Lavanda Ventures (braç inversor en capital risc de la família Puig) i Business Angels Girona (BAGi), entre d'altres. Més enllà d'aquesta injecció de capital, la start-up disposa d'un préstec de 210.000 euros de la línia de finançament Emprenedoras Digitales d'Enisa.

Paral·lelament, fa uns mesos la companyia també va tenir el suport d'ACCIÓ, que va finançar la contractació d'un investigador durant dos anys per impulsar la recerca en el camp de la saliva, i 75.000 euros de la línia Startup Capital pel desenvolupament de la seva tecnologia en fase inicial. "Ara estem en fase de desenvolupament del producte i l'estimació és que sortim al mercat a finals del 2024", afirma Ballart. "Sortirem amb aquest parell de productes, però els objectius de l'empresa passen per incrementar les malalties a detectar i oferir el producte als adults", informa.

Equip de l'empresa The Smart Lollipop 

Objectius de l'empresa

A banda d'aquests dos propòsits, des de The Smart Lollipop, que té la seu al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, tenen altres propòsits. Volen començar a comercialitzar el producte a Espanya, posteriorment arribar a gran part dels països d'Europa i finalment aterrar als Estats Units. "Els caramels es podran comprar a les farmàcies, no serà necessària recepta mèdica i tindran un preu accessible per a tothom", assenyala l'emprenedora. Finalment, des de la companyia tenen previst obrir una ronda de finançament sèrie A en un any. 

The Smart Lollipop, que va ser la idea guanyadora de la competició d'innovació iFest Dream BIG Challenge de Catalunya Emprendre i l'Imagine Creativity Center (2017), es va constituir com a empresa el 2020 i ha obtingut diversos reconeixements, com el primer premi I4KIDS de l'Hospital Sant Joan de Déu, destinat als projectes creatius enfocats a la innovació pediàtrica. De fet, l'empresa duu a terme part dels seus estudis en aquest hospital i fa una crida a altres instal·lacions per formar-ne part. "Volem crear una xarxa, una comunitat mèdica, fer estudis i col·laborar amb més centres", acaba Ballart.