El Port de Barcelona ha començat l’any amb un increment del 6,7% en el tràfic de contenidors, fins assolir els 287.777 TEU durant el mes de gener. Els segments d’activitat més dinàmics han estat els transbordaments -contenidors descarregats per tornar-se a embarcar a la seva destinació final-, que han avançat a un ritme del 17,7%, i les importacions, que han crescut un 11,5%.
Entre els països més dinàmics en els seus intercanvis amb el Port de Barcelona destaquen la Xina (+3,7%), els Estats Units (+38%), Tailàndia (+38%) i Malàisia (+17%). El tràfic total del Port durant el primer mes de l’any s’ha situat en 5,2 milions de tones. Aquesta xifra suposa un descens del 7% respecte al gener de 2018, motivat principalment per l’evolució en negatiu dels líquids a granel (-23%) i dels sòlids a granel (-17%). En el primer cas el gas natural i la gasolina van ser els més tràfics més afectats per la caiguda, mentre que destaca l’excel·lent comportament del productes químics (+21,7%) i dels biocombustibles (+118%).
D’altra banda, la baixada dels sòlids a granel respon sobretot al descens de les exportacions del ciment i del clínquer. El transport marítim de curta distància s’ha mantingut estable respecte al primer mes de l’any anterior, amb prop de 30.000 unitats de transport intermodal. En el cas concret de les autopistes del mar, línies regulars de càrrega i passatge que connecten Barcelona amb diferents destinacions d’Itàlia i el Nord d’Àfrica, s’ha produït un increment del 2,2%, amb prop de 12.000 UTI canalitzades.
Aquest resultat equival a una xifra idèntica de camions desviats de les carreteres al mode marítim. Moviment de passatgers Durant el primer mes de l’any, el Port de Barcelona ha rebut un total de 154.840 passatgers (+3%), una xifra que inclou els usuaris de ferris (62.905 persones) i els de creuers (91.935 persones). En el primer cas, els passatgers dels ferris han crescut un 6%, mentre que els creueristes s’han incrementat un 1,2%.