El Port de Barcelona va moure 161.735 contenidors entre els mesos de gener i juny utilitzant el transport ferroviari, això representa un 46% més respecte al primer semestre de l'exercici anterior.

La quota més alta en tren

Per altra banda, un 16,1% dels contenidors que van entrar i sortir del port ho van fer en tren, una quota que mai s'havia assolit, segons les dades facilitades aquest dilluns per l'organisme que gestiona la infraestructura.

El Port de Barcelona atribueix aquest creixement a l'aposta de la gran distribució i les empreses industrials pel tren, tant pel que fa a les importacions com a les exportacions, així com el bon comportament de les mercaderies refrigerades i el retorn de l'activitat econòmica després de la crisi de la covid-19.

El transport de vehicles també creix

També hi ha tingut una contribució important el moviment de vehicles per ferrocarril. Durant els sis primers mesos de l'any, des del port es van transportar 113.326 unitats, un 63% més respecte al mateix període de l'exercici anterior. El creixement del transport de vehicles per tren va en línia amb la recuperació del tràfic marítim d'automòbils, que durant el primer semestre va incrementar-se un 31% en termes interanuals.

Pel que fa al nombre de circulacions totals, entre gener i juny se'n van registrar un total de 5.729, el que suposa un creixement del 48% respecte a l'any passat. Únicament al maig, el port va registrar 1.059 circulacions, superant el màxim històric de 1.020 circulacions que es van assolir el juliol de 2019.

Calvet: "És una bona notícia"

A banda de les xifres, el president del Port de Barcelona i exconseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha destacat que l'ús del ferrocarril "és una bona notícia pel que fa a l'estratègia de descarbonització del transport". "En l'últim any, el moviment de mercaderies en ferrocarril al port ha suposat l'estalvi de 42.700 tones de diòxid de carboni, amb la retirada de 700 camions al dia de la xarxa de carreteres; això equival a plantar 256.000 arbres en un any", ha assenyalat.

Damià Calvet al Port de Barcelona. - ACN

El Port es recupera

El Port de Barcelona ha confirmat en aquesta primera meitat de l'any que ja ha encarrilat la recuperació econòmica després de l'aturada provocada per la pandèmia de la Covid. En els primers sis mesos de l'any el port ha mogut un total de 32,7 milions de tones en mercaderies, que representa un augment de quasi el 17% respecte al 2020 i una caiguda de només el 5% si ho relacionem amb el 2019, que va ser el millor any de la història del Port.

Ara bé, la millor notícia pel que fa al tràfic del Port és que ha aconseguit, tot i la situació actual, batre el rècord històric de contenidors en aquesta primera meitat de l'any amb un augment del 31% interanual amb què supera les xifres del 2019. Per altra banda veiem que com les mercaderies sense trànsit també superen amb escreix les dades del 2020, una tendència que segueixen tots els indicadors presentats aquest dimecres, però per contra no assoleixen els nivells prepandèmia. 

Imatge principal dels contenidors del Port de Barcelona. - ACN