El Port de Barcelona ha registrat un increment del tràfic de mercaderies els primers mesos de 2022 a causa principalment de l'increment del subministrament de gas natural liquat (GNL) via marítima provocat per la crisi diplomàtica entre Algèria i el Marroc i la tensió amb Rússia. El tancament del gasoducte Magrib-Europe, per tant, ha afavorit un augment del 8% del tràfic total de mercaderies els mesos de gener i febrer respecte a les xifres de l'any anterior fins a aconseguir els 11,3 milions de tones, de les quals 2,1 milions, un 69,3%, corresponen a líquids a granel com el gas natural.
La crisi energètica també ha diversificat els orígens de les importacions de gas natural liquat, que en el cas de la planta de Barcelona ha rebut aquesta mercaderia dels Estats Units, Centreamèrica i el Golf Pèrsic. El tràfic de contenidors, per la seva banda, ha disminuït un 6,3% que en el mateix període que l'any passat i ha sumat 557.501 TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus), a causa en gran part, segons el port, al descens registrat de contenidors de tràfic, que disminueix un 12,4%. La Xina es manté com el principal client del port, tant en importació com en exportació, amb una quota de mercat del 29%, seguida per Estats Units, Turquia, l'Índia i Corea del Sud.
Tendència negativa a l'automòbil
Respecte a les unitats de transport intermodal (UTI), transportades majoritàriament pels serveis que connecten el Port de Barcelona amb Itàlia i el nord d'Àfrica, hi ha hagut un augment del 16% respecte al mateix període de 2021, amb un total de 63.501 unitats. El sector automobilístic, un dels més castigats per la pandèmia, manté un tendència negativa amb una caiguda del 27,5% i un moviment de 58.736 unitats, alhora que augmenta el registre de passatgers de creuers i ferris, que els mateixos mesos de l'any passat estava prohibit a causa de l'emergència sanitària per la covid-19.
El 2021
El Port de Barcelona va tancar l'any 2021 amb un benefici total de 38 milions d'euros, un 117% més respecte al 2020. Amb tot no es van assolir els resultats del 2019, ja que es va queda un 13,6% per sota a conseqüència de l'efecte de la pandèmia. El que sí que va quedat pràcticament a nivells precovid va ser el tràfic total, que va sumar 66,4 milions de tones, només un 1,5% per sota el 2019 i un 11,8% més que l'any 2020. En canvi, durant l'any passat es va aconseguir superar un rècord històric en nombre de contenidors TEU, fins als 3,53 milions, és a dir, un 19,3% més que el 2020 després del descens de l'11% l'any anterior. L'única dada que no va donar senyals de recuperació va ser el nombre de creueristes. Durant el 2021 Barcelona va rebre un total de 521.000, i encara que aquesta xifra és un 161,9% més que el 2020, però queda molt lluny dels 3,1 milions de fa tres anys (-83,4%).