El tràfic total de mercaderies al Port de Barcelona durant els vuit primers mesos del 2022, de gener a agost, ha estat de 48,7 milions de tones, amb un increment del 9,9% respecte al mateix període de 2021; mentre que el tràfic de contenidors ha estat de 2,4 milions, el que representa un creixement de l’1,5%.
Els principals tràfics del port han consolidat el seu creixement i, en molts casos, han superat les xifres assolides el 2019 gràcies a la recuperació de l’economia, que mostra la seva resiliència davant situacions d’incertesa global com l’actual. Entre gener i agost d’enguany els contenidors plens d’importació han crescut un 10,8% i els de trànsit un 8,1%, mentre que els d’exportació han baixat un -4,5%.
Xifres, segons recursos
Els tràfics amb Extrem Orient i el Japó segueixen sumant més d’un terç del total de contenidors del Port de Barcelona. La Xina segueix sent el primer soci comercial del port, tot i que el tràfic de contenidors amb aquest país ha reculat un -3,3% degut al descens de les exportacions. Cal destacar l’increment experimentat per a les exportacions al Japó i Corea del Sud, els països que van acollir les Missions Empresarials del Port de Barcelona els anys 2019 i 2021, respectivament. Donant continuïtat a l’interès de la Comunitat Portuària de Barcelona pels països asiàtics, Tailàndia, una de les principals economies d’aquest continent, acollirà la propera Missió Empresarial organitzada pel port, que se celebrarà del 22 al 28 d'octubre de 2022.
Els granels líquids han assolit els 10,4 milions de tones durant els primers set mesos de l’any (35%) impulsats pels creixements del gas natural (61,1%), la gasolina (143,4%) i els biocombustibles (46,8%). Tot i el bon comportament de les potasses (101,6%) i dels cereals i les farines (46,7%), els granels sòlids han sumat 2,9 milions de tones, el que representa un descens del -3,3% degut al retrocés del tràfic de fava de soja i del ciment i el clínquer, entre d’altres.
Durant els 8 primers mesos de l’any, han passat pel port 287.984 unitats de transport intermodal (UTI), amb un creixement del 10,3% respecte al mateix període del 2021 degut majoritàriament als excel·lents resultats que estan mostrant les línies de cabotatge amb les Illes Balears. El tràfic de passatgers entre gener i agost d’enguany ha estat de 2,5 milions, dels quals 1,18 milions han viatjat en ferris i 1,33 ho ha fet en creuer. Els passatgers de línia regular han superat la xifra assolida durant el mateix període del 2019 (1,12 milions), reflectint la recuperació del sector turístic durant aquesta temporada, mentre que els creueristes encara no s’acosten a les dades prepandèmiques (2 milions de creueristes durant el nou primers mesos del 2019), tot i que mantenen un creixement continuat des de la represa de l’activitat, a finals de juny de l’any passat.
Per un subministrament d'energia neta
En paral·lel, el Port de Barcelona i els principals operadors del sector de creuers, tant navilieres com terminals, han acordat crear un grup de treball per agilitar la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica general una vegada estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d'origen 100% renovable. Aquest grup treballarà per alinear les infraestructuras a terra amb la disponibilitat de la flota. La creació d'aquest grup de treball s'emmarca en un acord de col·laboració firmat pel Port de Barcelona, Creuers del Port de Barcelona, Carnival Corp & PLC*, Royal Caribbean Group, MSC Cruises, NCL Holding LTD, Viking Cruises i Virgin Voyages que té per objectiu col·laborar activament per executar el projecte de subministrament elèctric als molls del recinte portuari.
Es tracta “d'un important pas que confirma el compromís de la comunitat de creuers amb la ciutat de Barcelona i amb el conjunt de la societat”, tal com ha destacat Damià Calvet, president del Port de Barcelona, durant la presentació de l'acord, que va tenir lloc a la fira Seatrade Cruise Med 2022