El tràfic del Port de Barcelona ha superat les dades de 2019 durant els darrers dos mesos de 2020 de "récord", una dada que segons Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, significa que "el comerç internacional es manté i que els mercats continuen funcionant". Aquest dijous al matí ha tingut lloc l'acte Esmorzars de Foment, que s'ha centrat en aquesta ocasió en El Port de Barcelona, aliat de les empreses per a la recuperació econòmica. Conesa ha avançat que el 2020 tancarà amb un descens del tràfic total de l'11,1% interanual, segons dades encara provisionals.
Durant l'acte, també s'ha reivindicat el sector de l'automòbil com a indústria "estratègica i cabdal" i Conesa ha reclamat una "estratègia conjunta" i una "gran aliança" per reforçar el sector, el qual ha patit una important afectació el 2020 a causa de la Covid. Conesa també ha explicat que el Port de Barcelona compta amb projectes que són susceptibles de rebre finançament dels fons Next Generation EU.
La presidenta del Port també ha demanat poder trobar un "difícil" equilibri entre economia i salut, una reivindicació que Foment del Treball ha fet també en les darreres setmanes.
Impacte de la Covid
La davallada de l'activitat al Port de Barcelona ha estat d'un 11,1% interanual el 2020, segons dades provisionals. Conesa ha recordat que si bé indústries com l'agroalimentària, farmacèutica i química van continuar funcionant, altres com la de l'automòbil i els granels sòlids es van aturar completament i la recuperació va ser "molt més lenta". En aquest sentit, Conesa creu clau fer una "aposta estratègica" pel sector de l'automòbil i diu que les administracions han de plantejar com volen abordar aquesta qüestió.
La presidenta ha detallat que al febrer el descens ja es va deixar notar per la davallada de l'activitat als ports asiàtics i que després es va accentuar a la capital catalana a l'abril i maig, amb descensos del 25% i 34%, respectivament. Després de tocar fons, la recuperació ha estat gradual fins que el novembre i desembre es van registrar increments del 13% i 23%, per sobre els 5,5 milions de tones. Tot i això, Conesa ha exposat que les dades de contenidors amb exportacions s'han mantingut durant el 2020 respecte de l'any anterior, en les quals han tingut un paper important els mercats asiàtics i nord-americà.
Prosperitat i recuperació
La presidenta del Port de Barcelona ha subratllat durant l'acte que el Port és un motor de prosperitat i que el benefici que genera per a la competitivitat dels seus clients és el 5,7% del PIB. A més, general 37.000 llocs de treball i representa l'1,1% de l'ocupació de Catalunya.
Per tal de propiciar la recuperació econòmica, el Port ha dissenyat un pla econòmic de xoc amb valor de 91,6 milions d'euros que pretén alliberar la liquiditat i rebaixar les taxes per les empreses. "No volem ofegar les empreses en una situació de pandèmia", ha dit Conesa. També s'ha establert un Pla de Recuperació 2021 per a recuperar tràfic, detectar noves oportunitats i impulsar la innovació.
En la línia dels tres eixos estratègics, econòmic, social i mediambiental, que té com a objectiu el Port en el seu Pla Estratègic 2021-2025, la presidenta del Port de Barcelona també creu necessari potenciar la formació professional, per tal que les empreses puguin disposar de perfils necessaris i on actualment hi ha un buit, com són els de logística. També es pretén reforçar les importacions, els llaços amb mercats estratègics i desenvolupar el sòl logístic del Port. A més, amb una visió pel 2040, es pretén consolidar el Port de Barcelona com a hub logístic "sostenible, multimodal, àgil, resilient i transparent".
Conesa ha reclamat a les administracions buscar el "diàleg i els màxims consensos" i no enfrontar salut i econòmica. "Sense activitat econòmica, el nostre país s'empobreix de manera molt clara", ha avisat la presidenta del port, que també ha exigit una desburocratització dels tràmits per executar inversions previstes. En aquest sentit, ha criticat que per a una licitació de 6 milions d'euros sigui necessari l'autorització del secretari d'Estat o per una de 15 milions d'euros del Consell de Ministres i s'ha preguntat si es podran executar els fons Next Generation EU amb uns processos tan lents com els actuals. "Plantegem-nos el model de control perquè no té sentit", ha dit.