Els transportistes autònoms i associats a la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport han decidit convocar una nova aturada indefinida a partir de diumenge a la mitjanit, és a dir, del 13 al 14 de novembre a la nit, per protestar per l'incompliment per part dels carregadors de la llei de costos.
Manuel Hernández, president de la plataforma, ha donat a conèixer el resultat de la votació que han dut a terme aquest cap de setmana a les seves delegacions provincials sobre la represa de l'aturada. Dissabte passat, els seus delegats provincials van mantenir una reunió en què van analitzar la situació actual del sector, després de les mesures aprovades pel govern espanyol en consens amb les organitzacions majoritàries de transportistes, que componen el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC).
Entre aquestes mesures, destaca la nova llei per evitar que els transportistes treballin a pèrdues o un nou paquet de 450 milions d'ajudes directes, que se sumen a les ja aprovades el 2021 i l'abril del 2022, com el descompte de 20 cèntims; la prohibició que els conductors facin la càrrega i descàrrega; la limitació a una hora dels temps d'espera a les zones de càrrega i descàrrega; el reforçament de la inspecció de transport o els ajuts a l'abandonament de la professió.
Tot i això, la Plataforma ha continuat denunciant l'"incompliment" per part dels carregadors (els clients dels transportistes) de la llei que prohibeix treballar a pèrdues en el sector, i assenyala el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, liderat per la ministra catalana Raquel Sánchez, de desautoritzar la Guàrdia Civil a l'hora de controlar i denunciar aquest incompliment.
Els autònoms, al límit
"L'Administració ha de reaccionar ràpid i afrontar el que ha de venir", ha assenyalat Hernández en roda de premsa aquest dilluns, que ha posat l'accent que els autònoms que integren el sector no tenen capacitat en aquests moments per afrontar l'increment de costos, que són un 30% superiors. "Estem pagant un 40% menys de salari als nostres conductors, fent assegurances que cobreixin el mínim imprescindible per no poder costejar els imports que ens exigeixen", ha denunciat.
Per Hernández, els "petits desajustos" en el compliment de les mesures acordades amb el govern espanyol "són morts laborals", i sobre aquest fet ha xifrat entre 200 i 250 el nombre d'empreses que es veuen obligades a tancar cada mes. "No tenim temps. Cada dia que passa es produeixen tragèdies empresarials, però també familiars, perquè està arribant a haver-hi casos de suïcidis", ha advertit.
La resposta de la ministra Sánchez
Per la seva banda, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha llançat un missatge de prudència. "Respectem les mobilitzacions anunciades, però fem una crida a la responsabilitat. La majoria del sector del transport ens ha traslladat que valora molt positivament totes les millores realitzades en els darrers mesos, un ambiciós paquet de mesures que dona compliment a les seves reivindicacions històriques, així com els avenços en què se segueix treballant". Un avís que recorda el de protestes anteriors on el govern de Pedro Sánchez també va acusar la Plataforma d'estar polititzada als interessos de la dreta i la ultradreta i subratlla l'entesa amb els altres sindicats.
D'altra banda, fonts ministerials argumenten el context de crisi econòmica actual com el principi de totes les desavinences: "Els preus del transport han augmentat per a totes les distàncies, cosa que demostra l'efectivitat de les mesures adoptades, com ara la “clàusula de revisió del gasoil”, i es comença a reflectir l'impacte de les mesures per evitar que es treballi de manera estructural per sota dels costos individuals, ja que s'aconsegueix traslladar els augments de costos que pateixen els transportistes al preu que cobren. Pel que fa a les infraccions a la norma, s'està treballant amb el sector per conscienciar de la importància de denunciar aquestes situacions, quan es produeixin, per facilitar l'acció dels serveis d'inspecció del transport terrestre".
Qui són?
Aquestes protestes seran la continuació de les que es van viure el passat mes de març. Aquesta associació, com a plataforma, al seu estatut s'identifiquen com a patronal, però no és una gran patronal a l'ús perquè, almenys una part dels seus socis, són xofers. El seu origen és precisament el descontentament amb el Comitè el 2008. Davant la negativa del govern de José Luis Rodríguez Zapatero, van posar data a una aturada indefinida. El detonant en aquella ocasió també va ser el preu dels combustibles. El juny del 2010, la Plataforma va cessar temporalment la seva activitat i Manuel Hernández es va convertir en la cara visible fins a dia d'avui.
Primeres reaccions
L'anunci ja ha provocat les primeres reaccions. Més enllà de les polítiques, amb Vox al capdavant, que ha defensat aquesta Plataforma, també ho han fet els altres col·lectius representants d'aquest sector. La Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), l'agrupació d'empreses de transport més gran del país, ha demanat al govern espanyol que les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat actuïn "amb la contundència i fermesa necessària" per permetre que el sector garanteixi el subministrament a la població.
Davant d'aquesta nova convocatòria, ha sol·licitat als convocants de l'aturada indefinida que no segueixin endavant, per entendre que "només perjudicarà el sector i el conjunt de la societat espanyola".
La CETM també ha reivindicat el paper del Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), l'organisme legítim del qual forma part i que es reuneix amb el govern espanyol amb totes les associacions d'empreses i autònoms elegits de forma democràtica pel mateix sector. "No ens podem oblidar dels acords aconseguits amb el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana; suposen un abans i després amb la prohibició de la realització dels treballs de càrrega o descàrrega per part del conductor".
Les organitzacions agràries COAG i UPA, així com les associacions empresarials AECOC, ACES, ANGED, ASEDAS, Cooperatives Agroalimentàries d'Espanya, FIAB, Hostaleria d'Espanya i Marques de Restauració, representants de la cadena alimentària i de l'hostaleria, reclamen seguretat i garanties per al proveïment de productes i matèries primeres davant les noves aturades convocades per la Plataforma per a la Defensa del Transport de Mercaderies.
Des d'aquestes organitzacions demanen que no es repeteixin les greus incidències i episodis violents que van afectar el bon funcionament de la cadena alimentària amb motiu de l'última aturada del transport de mercaderies, en la qual es va impedir la lliure entrada i sortida de vehicles d'empreses, centres logístics i explotacions subministradores de matèries primeres, dificultant la recollida de mercaderies indispensables per al funcionament de la cadena alimentària. Exigeixen, per tant, que es garanteixi la seguretat i el dret al treball de tots aquells transportistes que no vulguin secundar l'aturada.