Fa anys que el màrqueting digital es va convertir en una autèntica jungla i no són poques les notícies que en els últims anys han encès les alarmes per com grans multinacionals com Google o Facebook havien tractat, o venut, les nostres dades a tercers. Ara sembla que les coses estan canviant i cada cop hi ha més regulació per intentar que les dades de cadascú siguin completament anònimes, però en molts casos no tothom està tranquil. Dins d'aquesta revolució hi ha gent que intenta canviar el paradigma de la publicitat i de com s'arriba a la potencial clientela de cada empresa. Aquest és el cas de Tribaldata, una startup fundada a cavall entre Barcelona i Madrid, que busca millorar el món de la publicitat mentre lluita també contra el canvi climàtic.
De fet, el cofundador i CEO de Tribaldata, Erik Häggblom, en una conversa amb ElNacional.cat, ens explica que la seva aplicació permet als usuaris contribuir al desenvolupament sostenible i lluitar contra el canvi climàtic. Tot plegat funciona a través de la introducció de determinades dades basades en els seus hàbits de vida i de consum a canvi de poder calcular la seva petjada de carboni personal per a prendre consciència de la influència de les seves decisions del dia a dia en el futur del planeta i rebre consells i recomanacions per a reduir el seu impacte ambiental. A més, en línia amb l'estratègia Net Zero de Nacions Unides, l'app també ofereix la possibilitat de compensar aquest impacte mitjançant la plantació d'arbres. Per l'altre cantó, Häggblom assegura que el seu objectiu és ajudar als consumidors a l'hora de donar les seves dades i fer que el sistema publicitari sigui més sostenible, tant el sector en si com mediambientalment.
Més de 600 arbres a l'any
Per tal de reduir la seva petjada de carboni, l'app dona la possibilitat de plantar arbres, a través d'Eden Reforestation, i segons les estimacions de Tribaldata, cada espanyol emet, de mitjana, 7,5 tones de CO₂ cada any i faria falta que cadascú de nosaltres plantés 610 arbres per a compensar el seu impacte ambiental. “Un excés d'emissions de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera provoca que la calor es concentri i quedi retingut, derivant en l'escalfament global que dona lloc al canvi climàtic. Com a ciutadans podem prendre mesures per a reduir la nostra pròpia petjada de carboni, però aquesta mai podrà desaparèixer del tot. Per això, no n'hi ha prou amb reduir, és fonamental compensar les emissions, i per a això el més eficaç és la plantació d'arbres, que netegen l'atmosfera absorbint CO₂ i generant majors quantitats d'oxigen”, explica Häggblom.
Per ajudar a aquesta tasca, Tribaldata ha inclòs la seva pròpia calculadora de petjada de carboni que et mostra la teva en funció del país on vius, la grandària del teu habitatge, el transport, la teva alimentació o l'ús dels dispositius electrònics. A partir d'aquesta anàlisi, l'usuari pot anar responent a una sèrie de qüestionaris relacionats amb els seus hàbits i estils de vida de manera que pot tenir un major coneixement i consciència de l'efecte que les seves decisions individuals del dia a dia tenen en el canvi climàtic. En funció de les respostes, rep una sèrie de consells i recomanacions que es traduirien en una reducció de la seva petjada de carboni. Com a premi pel seu compromís, l'usuari obté punts que pot convertir en arbres plantats. En completar tots els formularis arriba a tenir punts per a plantar 1 arbre per setmana. Tribaldata manté un acord amb Eden Reforestation, una de les organitzacions més reconegudes en reforestació a escala global, i l'espècie d'arbres amb la qual treballen és el mangle. Es calcula que cadascun absorbeix una mitjana de 12,3 kg de CO₂ a l'any i la seva esperança de vida és de 25 anys, per la qual cosa una vegada plantats, els seus efectes s'estendrien durant tot aquest període.
Pel que fa a la part més estrictament publicitària, Tribaldata ofereix a les empreses les dades recaptades pels seus usuaris, actualment són uns 12.000 a Espanya, per tal que aquestes sàpiguen com interpel·lar millor al seu públic potencial. A més a mesura que vagi incorporant nous mercats també podran mostrar a les empreses com han de dirigir-se a cada mercat amb les seves peculiaritats, ja que, per exemple, a Espanya la gent pot concebre de forma diferent una campanya, com podria ser la d'un cotxe 100% elèctric, a un alemany o a un suec. Doncs bé, un cop reunides les dades d'aquests tres mercats, Tribaldata serà capaç d'oferir aquest servei, mostrar o indicar a través de les dades el comportament d'una població concreta.
Ronda de finançament i expansió internacional
De cara al futur més immediat, l'startup ha obert una ronda de finançament amb l'objectiu d'aconseguir 1,3 milions d'euros per tal de poder internacionalitzar el seu negoci i llançar-se a conquerir el Regne Unit, França i Alemanya aquest 2022 o inicis de 2023, créixer a Espanya, i continuar millorant la seva eina i ampliant els seus serveis. Actualment, Tribaldata ja ha compromès al voltant d'un 70% de la ronda amb inversors, però ha volgut obrir una part al finançament participatiu a través de crowdfunding perquè altres persones i petits inversors atrets pel seu projecte puguin participar en ell aportant des de 10,8 euros.
Més de cara al mitjà termini, Tribaldata té plantejat estar present a tot Europa en acabar el 2023 i entrar als Estats Units a partir de 2024, ja que és un país que va una mica més enrere que Europa amb temes mediambientals. Per últim, i ja a llarg termini, volen començar a temptejar el mercat asiàtic a partir del 2025.