Nova jornada de vaga a Ryanair. Aquest dijous s'inicia la segona tongada de vaga, que s'allargarà durant tres dies, per exigir un nou conveni i que podria alterar els vols fins aquest dissabte, 2 de juliol. En aquesta ocasió, l'aturada a Ryanair coincidirà durant dos dies, l'1 i el 2 de juliol, amb la protesta convocada per USO a Easyjet en tres dels cinc caps de setmana de juliol per denunciar també la "situació de bloqueig" en què es troba la negociació del nou conveni.

A Rayanair els serveis mínims que s'ofereixen, en el cas de l'Aeroport del Prat, és que si el vol es dirigeix a destinacions fora de l'estat espanyol, el servei s'ha de garantir en fins al 80% dels trajectes, en canvi, si el vol és igual o supera les 5 hores en un mitjà de transport alternatiu, els serveis mínims s'han fixat en el 58%. En el cas dels vols entre ciutats d'Espanya amb un recorregut inferior a les 5 hores en mitjà de transport alternatiu, seran del 36%. La setmana passada, els treballadors de la companyia ja van qualificar aquests percentatges de "totalment abusius" i que "vulneren el dret de vaga". Si ens traslladem a l'aeroport de Girona, els serveis mínims hauran de ser del 53% dels vols amb destí a una ciutat amb 5 hores o més en mitjà de transport alternatiu i del 36% en cas que el trajecte sigui més curt. 


🌎 Aquests són els serveis mínims per a la vaga de Ryanair
 

Serveis mínims per la vaga de Ryanair

El sindicat USO (Unió Sindical Obrera) va tornar a queixar-se aquest dimecres que la companyia "ha decidit que tots els seus vols programats per dijous són serveis mínims" i l'acusa d'haver convocat totes les tripulacions a l'Estat. "Ryanair torna a aplicar els seus propis serveis mínims del 100%, la seva pròpia llei, i obliga tots els seus tripulants a volar i trepitjant el seu dret a vaga", van denunciar davant la secretària general del sindicat a l'aerolínia, Lidia Arasanz. En aquest sentit, el sindicat assegura que l'aerolínia ha informat els pilots que totes les tripulacions tenen cartes de serveis mínims  amb el vol detallat que han d'operar i una llista d'altres possibles vols. "És totalment il·legal", assegura Arasanz, que lamenta les "coaccions i amenaces de la companyia". A més, indica que tots els pilots tenen la consigna de retenir les tripulacions als avions per garantir que es podran operar els vols següents i que els recordin que han d'oferir menjar i begudes als viatgers.

En el moment de convocar les sis jornades de vaga, fa només dues setmanes, els treballadors de Ryanair van detallar que l'objectiu de la nova vaga era aconseguir reprendre les negociacions per als tripulants de cabina a Espanya, que es negociava entre Sitcpla i USO. La secretària general de la secció sindical d'USO a Ryanair, Lidia Arasanz, recordava fa uns dies que Ryanair és "l'única companyia internacional que no disposa d'un conveni col·lectiu". El sindicat rebutja el pacte signat entre la direcció de l'empresa i el sindicat CCOO, ja que, segons Sitcpla i USO, es limita a recollir condicions de treball ja reivindicades per a ells com a resultat d'anteriors vagues. Per aquests sindicats, aquesta estratègia respon a un intent "anul·lar-los com a sindicats davant la negativa a signar les condicions precàries ofertes".

Vols cancel·lats a l'estat espanyol

En la quarta jornada de vaga en les 10 bases espanyoles de Ryanair, fins a les 13.00 s'han cancel·lat un total de 28 vols amb origen o destinació Espanya. A més, 54 vols han patit retards a les seves sortides i 70, en arribades.

Durant la primera tongada de tres dies de vaga, els dies 24, 25 i 26 de juny, es va tancar amb 130 vols cancel·lats. La primera jornada de vaga, el divendres 24 de juny, va ser la més fluixa de totes i només va deixar un vol cancel·lat a l'aeroport de Girona. La segona, el dia 25, va tenir més afectacions i es va culminar amb 75 cancel·lacions a tot l'Estat espanyol i 181 retards. Segons el sindicat USO, 20 vols que havien de sortir o aterrar a l'Aeroport del Prat, finalment no es van enlairar. En total, el sindicat va comptabilitzar 75 vols anul·lats a tot l'Estat espanyol i un total de 181 retards. La tercera jornada va deixar 16 vols cancel·lats amb aeroports catalans com a origen o destinació. En total, el sindicat va comptar 54 vols anul·lats i un total de 208 retards.