S'acosta la temporada d'estiu i, a les portes d'una desescalada, les incògnites de com seran aquestes vacances comencen a ocasionar debat. Aerolínies nervioses, agències de viatges al límit, milions de llocs de treball en entredit i el mercat del low-cost a les portes de la ruïna. "El turisme és una part vital de l'economia europea", assegurava aquest migdia la vicepresidenta de la Comissió Europea, Margrethe Vestager. "Milions de llocs de feina depenen del turisme, però l'hem de reintroduir de manera segura", motiu pel qual Brussel·les ha fet una guia de recomanacions per com ha de ser el transport de passatgers, principalment per a les aerolínies. Conclusió: mascareta obligatòria, distanciament i vals pels vols anul·lats. Això sí, les aerolínies podran vendre tots els seus seients si prenen altres mesures. 

Brussel·les ja ha explicat que l'obertura de fronteres a la Unió Europea s'hauria de fer "en tres fases diferents en funció de la situació epidemiològica a cada país o regió". El full de ruta de la Comissió Europea, per tant, estableix una desescalada que vagi des d'una fase 0 actual amb restriccions generalitzades fins a una fase 2 d'aixecament total dels controls fronterers. Però, és clar, gran part de l'economia que depèn del turisme ha quedat molt tocada, com les aerolínies, que han de retornar els diners dels vols que no s'han pogut dur a terme o donar altres opcions.

En aquest sentit, la primera recomanació des de Brussel·les: "Els consumidors tenen dret a un reemborsament si ho volen, però moltes companyies estan sota una gran pressió i la seva problemàtica amb la liquiditat seria menys severa si els clients acceptessin vals en comptes de reemborsaments". Per aquest motiu fan la recomanació de fer més atractius els vals allargant-los durant un any. Amb tot, en cas que el client no accepti el val, la companyia ha de retornar els diners. 

Més enllà dels bitllets, hi ha un component psicològic important, la por a la infecció que ens portarà aquesta nova normalitat. Gran part de la guia de recomanacions de Brussel·les es basa en un incentiu de seguretat per tal que els consumidors "se sentin segurs" a l'hora de viatjar i no els tiri enrere la idea de compartir l'espai de la cabina de l'avió amb un centenar de persones durant unes quantes hores. Així doncs, tant els treballadors com els turistes estaran obligats a utilitzar mascaretes, tant dins de l'avió com dins de tot l'aeroport, tot i que no caldrà que es deixi buit un seient al costat de cada viatger. Aerolínies contentes i debat acabat: podran vendre la totalitat dels seients.

D'aquesta manera, l'executiu europeu aposta, sempre que es pugui, per mantenir una distància de seguretat entre passatgers, però Vestager ha assegurat que "es pot volar de manera segura quan no pot haver-hi aquesta distància" i si hi ha altres mesures de protecció. Amb tot, les recomanacions de la Comissió avisen que es pot "mitigar el risc" de contagi, però "no eliminar-lo".

El transport per la nova normalitat

La Comissió també ha aprovat una comunicació sobre les guies per a una restauració progressiva dels serveis de transport en què s'elaboraran unes directrius operacionals tècniques que constituiran un protocol de seguretat per a l'aviació. El document fixarà com reforçar la ventilació, limitar els riscos de contaminació, reduir els moviments en cabina o gestionar els fluxos de passatgers. 

Alhora també es recomana evitar la venda de menjar i begudes i qualsevol cosa que afavoreixi més contacte directe del necessari. El comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton, ha asseverat que "no serà un estiu com els altres, però serà l'últim així" i ha volgut destacar que "cal preservar la salut per sobre de tot".

 

EN DIRECTE | L'última hora sobre el coronavirus i les seves afectacions a Catalunya, Espanya i el món

MAPA | Els contagis de coronavirus a Catalunya per municipis i barris

MAPES | L'impacte del coronavirus a Catalunya per regions sanitàries

🔴 Segueix ElNacional a Telegram