El director d'Uber Espanya, Juan Galiardo, ha defensat aquest dimarts un "model híbrid" que doni una major protecció dels treballadors, però que alhora permeti la flexibilitat del model de negoci. Aquesta ha estat la postura que ha defensat en el Fòrum Nef Tendencias, en el qual ha lamentat que no s'hagi donat més veu als repartidors en l'acord que es va arribar la setmana passada entre el govern espanyol i agents socials per fer que els repartidors passin a ser assalariats.
Així doncs, Galiardo espera que es pugui reconduir la Llei rider a una tercera via en què "es respecti la flexibilitat, ingressos mínims, cobertures mèdiques, assegurances i prestacions de paternitat maternitat, etc". La secció de menjar a domicili, Uber Eats, no ha parat de créixer i ja "pràcticament" representa el mateix pes en l'àmbit global per la companyia que el negoci tradicional, ha explicat Galiardo. D'altra banda, el director de la plataforma també s'ha mostrat "optimista" amb la regulació de VTC a l'Estat i demana descartar "requisits que no estiguin justificats" com fer esperar els ciutadans 15 minuts o una hora.
Durant el forum, Galiardo també ha opinat sobre l'actual debat fiscal, centrat en la fiscalitat de les empreses de tecnologies i multinacionals. Segons el director d'Uber España, amb seu als Països Baixos, la regulació ha de fer-se des de l'OCDE o a escala mundial i ha dit que "és difícil trobar una solució des d'un únic país". Tot i això, ha reconegut haver de trobar una solució perquè "si no, no es podrà finançar l'estat del benestar".
Llei rider
L'acord a què van arribar el govern central i els agents socials estableix que els 'riders' deixaran de ser autònoms i passaran a ser assalariats de la companyia per la qual treballen. Tot i això, algunes associacions de 'riders' es van mostrar en contra d'aquesta decisió i van defensar la seva condició d'autònoms perquè volen decidir "quan treballar, on i com fer-ho".
D'altra banda, fonts del Ministeri de Treball van explicar que les associacions de 'riders' ja estan representades a la taula del diàleg social que discuteix la norma a través de les organitzacions empresarials i que molts repartidors sí que volen ser assalariats.
Regulació VTC
Alguns territoris com Catalunya van establir un temps de precontractació d'almenys 15 minuts després de mobilitzacions i vagues del sector del taxi. En aquest sentit, Galiardo elogia la regulació madrilenya que ha descartat aquesta via i s'ha centrat en "la professionalització del sector i la formació dels conductors".
"Creiem que hi ha llum al final del túnel. La solució passarà per una gradual convergència entre la regulació de les VTC i el taxi, afegint a les VTC aquells requisits que tinguin sentit com les obligacions que els nous vehicles siguin sostenibles, però també amb una major flexibilitat del sector del taxi", ha dit.
Durant aquest 2020, la companyia ha preparat el retorn a Barcelona, aquest cop "de la mà del sector del taxi" i establint un diàleg articulat gràcies a la patronal Foment del Treball o al Mobility Institute del Racc, assenyala el directiu. "Començarem pel principi, per donar un servei amb el sector del taxi i per poder fer-ho de la mà de les associacions majoritàries, contribuint amb tecnologia i inversió, estimulant amb descomptes i promocions l'ús del servei", ha explicat. A Madrid, ja hi ha 1.500 taxis que s'han inscrit a la plataforma d'Uber.
Apostes d'Uber
El lloguer de patinets i bicis continua sent una "aposta estratègica" per la companyia, tot i ser un segment que "s'ha vist ressentit" per la Covid, segons ha explicat avui el director d'Uber Espanya. D'altra banda, ha admès que comptar amb una flota de vehicles accessibles per a persones amb problemes de mobilitat és "una assignatura pendent" per Uber a Espanya.
A més, ha detallat que espera que arribin subvencions públiques per incentivar la descarbonització de la flota de taxis i VTC. L'objectiu d'Uber és que quan arribi el 2025, la meitat dels quilòmetres recorreguts a través de serveis que es contracten amb la plataforma els facin vehicles 100% elèctrics.