Una de les últimes, i més polèmiques, actuacions de l'Ajuntament d'Ada Colau als carrers de Barcelona ha estat la implementació de l'urbanisme tàctic, que ha estat durament criticat per molts sectors tant per part dels partits polítics com de la societat civil. Aprofitant la celebració de l'Smart City Expo, la startup sueca Voi ha presentat la seva visió de la Barcelona del futur, lliure de cotxes i amb una infraestructura adaptada a la micromobilitat, és a dir a la circulació de bicicletes i patinets elèctrics.
Així, Voi ha preparat una simulació de la cruïlla dels carrers Còrsega i Girona, a l'Eixample, per a mostrar com podria ser la capital catalana si es reduís l'espai per als vehicles particulars en favor d'altres mitjans de transport més sostenibles. La simulació, dissenyada per l'estudi d'arquitectura JaJa Architect d'Estocolm, mostra com un carrer central de Barcelona pot ser més amable per a les persones en detriment dels cotxes privats. De fet, les dades més recents de la ciutat, indiquen que a l'Eixample hi entren diàriament uns 360.000 cotxes particulars. Com es veu a la fotografia, la idea que proposa la companyia va més enllà de l'urbanisme tàctic de Colau, que de moment s'ha basat a pintar alguns carrers de la ciutat i col·locar blocs de ciment.
De fet, aquesta proposta sorgeix del model de ciutat de 15 minuts que la companyia sueca vol promoure a les ciutats allà on opera. Concretament, es basen en la idea que tots els ciutadans tinguin accés a les seves necessitats de manera ràpida i senzilla gràcies a la combinació de trajectes a peu, en transport públic i en patinet o bicicleta. Una proposta que va en línia amb l'objectiu del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 de l'Ajuntament de Barcelona, que recomana que el 81,5% dels desplaçaments siguin sostenibles reduint els desplaçaments en vehicles privats en un 25,6%.
Aposta pels patinets
Els patinets elèctrics fa temps que són un altre punt de conflicte a la ciutat de Barcelona. Més enllà de la discussió sobre per on han d'anar aquests vehicles lleugers, que segons la normativa és pel carril bici o, en cas no n'hi hagi, per la calçada, però mai per la vorera, tenim una altra situació conflictiva, el del 'sharing', o dit d'una altra manera, els patinets de lloguer, com passa amb les motocicletes. Si mirem fora de Barcelona, hi ha moltíssimes ciutats europees, i ja espanyoles, on aquesta pràctica és una realitat, sense anar més lluny a Sevilla i Màlaga, i on funciona francament bé, segons es desprèn de les dades de les empreses que hi operen.
Una d'aquestes empreses és, precisament, Voi, que entre anys ha aconseguit sis milions d'usuaris arreu d'Europa amb 70 milions de viatges. A Sevilla, per exemple, hi tenen 1000 patinets, uns 85.000 usuaris que ja han recorregut 1,3 milions de km en els més de 500.000 desplaçaments. La demanda hi és, o com a mínim, sembla que fora de Barcelona s'usa aquest tipus de vehicle de 'sharing', per tant, podríem dir que més que una qüestió tècnica, la inoperància d'aquest tipus de servei a Barcelona, i a la resta de Catalunya, sembla ser una manca de voluntat política, ja que no són poques les empreses que tenen un bon model per a aquest servei.
Per contextualitzar-ho ElNacional.cat ha preguntat a Voi sobre el seu model de negoci amb els patinets, que ja estan presents en 70 ciutats d'11 països europeus diferents. En el seu cas, asseguren que els agradaria poder entrar en un mercat com Barcelona o Madrid, però que de moment no ho fan, precisament, perquè la ciutat no ha ofert cap llicència per aquest tipus de 'sharing' ni ha obert cap licitació per poder oferir el servei. En aquest punt asseguren potser hi ha un component de por a aquests projectes per conflictes en el passat.
El cas és que el 'sharing' de patinets ja va ser una realitat a Barcelona, però l'última empresa que operava a la ciutat, Reby, va decidir retirar la seva flota de la ciutat a finals de febrer d'aquest any, al·legant que hi havia poca demanda i que no era a causa de l'augment de multes de mal aparcament dels vehicles. Quan va marxar de la ciutat Reby va assegurar que esperaria a tornar a la ciutat que es convoqués un concurs per poder operar, procés que encara no ha començat, ja que des del consistori asseguren que s'està estudiant la fórmula per llançar aquest concurs.
Davant de la problemàtica de l'aparcament, que va ser objecte de moltes crítiques a la ciutat, Voi ofereix dues solucions, la primera és instal·lar parades, com per exemple tenim les del Bicing, o delimitar uns aparcaments a terra com a fet Sevilla. Tot i aquests dos mètodes, a més, també asseguren que tenen un mètode per reduir les infraccions que és fer una fotografia al vehicle després d'aparcar-lo, així tenen controlat si l'usuari ha fet bé la seva feina a l'hora d'aparcar-lo. En cas d'infracció es posa en marxa un sistema d'avisos i sancions que pot acabar amb l'expulsió de l'usuari del servei.