Les matriculacions de vehicles amb motor de combustió respecte les altres formes de motor ja arriben a nivells similars. D’aquesta manera, l’hidrogen o l’electrificació s’obren un camí interessant a tenir en compte. La Patronal Fecavem subratlla que Catalunya i els seus centres de distribució són capdavanters en l'aposta per energies verdes, però falta l'incentiu més fort per part de les administracions públiques.
Així doncs, el parc més envellit d'Europa a nivell automobilístic és l'espanyol i els punts de recàrrega elèctrica estan lluny dels percentatges d'altres països com Noruega o Suècia. Si entrem en el detall, en les matriculacions de setembre, el dièsel i la gasolina representen el 49,73% i la resta, entre d’altres elèctric o microhibridació, un 50,27%.
Malgrat aquest empat tècnic, fins i tot s'imposa lleugerament el motor que no és de combustió entre els turismes a Catalunya. En aquesta mena de motor alternatius trobem diferents tipologies: es pot comprovar que la motorització preferent del mercat és la de gasolina, amb un 39,73%. El dièsel se situa en un 10,60%. Els vehicles híbrids amb gasolina representen un 18,33%. Els elèctrics purs (BEV) sumen un 7%. En el seu conjunt, les motoritzacions alternatives als motors dièsel i gasolina ja són la meitat.
La importància del Pla Moves
No obstant, aquestes dades fan referència als turismes. Però aquesta dada no es pot extrapolar a altres tipus de vehicles. El combustible per excel·lència en la motocicleta és la gasolina. Les furgonetes s’obren a noves motoritzacions alternatives com succeeix en els turismes. El pes de l’elèctric és evident en ciclomotors, solució que adopten moltes empreses del motosharing. La presència del motor dièsel en els vehicles pesats i furgons és molt important.
Els turismes més venuts
Fecavem subratlla que una dada interessant és que el Pla Moves ha suposat un revulsiu per a molts ciutadans i empreses, que han canviat d’hàbits en la seva decisió de compra. Al mes de setembre del 2020, els vehicles aptes per al MOVES representaven un 6%, al 2021 un 13% i ara del 15%. Catalunya i Espanya estan sotmesos als mateixos condicionants geoestratègics i de conjuntura, però ens afecten de manera diversa. El turisme més venut en el mes de setembre a Catalunya és el Dacia Sandero amb 335 unitats, seguit del Toyota Yaris amb 273 unitats i el Cupra Fomentor, 258 unitats. En motocicletes, la Honda SH125I lidera amb 179 unitats i en furgonetes, el model més venut és Citroën Berlingo amb 94 unitats.
El mercat espanyol de turismes ha experimentat una millora del 12,70%, que Fecavem atribueix a la matriculació de vehicles de flota d’empresa com anteriorment hem comentat. Tanmateix, aquest indicador no afecta per igual als diferents territoris espanyols i es beneficien especialment aquells on es matriculen les flotes. El motiu és prou conegut, un impost sobre les emissions que ha deslocalitzat a moltes gestors de flotes i ens trobem que el pes de les matriculacions a Catalunya han patit un sotrac amb un descens que va del 15,7% l’any 2021, fins al 12,9% del 2022.
El mercat de l’automoció pateix la falta de demanda per la falta de confiança dels potencials compradors. La pujada dels subministres, els tipus d’interès alts i l’IPC afecten a la decisió de compra. Aquesta atonia s’està traslladant ara a les matriculacions de motocicletes. Aquest mes han baixat un 6,4% a Catalunya, encara que mantenen un volum de matriculacions acumulades majors que l’any anterior.